Klopt het dat je het WTCG zowel van het UWV alswel het CAK kan krijgen?

Ik heb namelijk in september al een bedrag voor dat gehad van het UWV, nu kreeg ik een brief van het CAK die mij eind december ook een WTCG wil uitbetalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe krijg ik de tegemoetkoming uit de Wtcg?
U hoeft zelf niets te doen om een tegemoetkoming te krijgen uit de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg). Als u recht heeft op de algemene tegemoetkoming ontvangt u in oktober of november automatisch een brief van het CAK. Na ontvangst van de beschikking wordt de tegemoetkoming eind december of begin januari op uw bankrekening gestort. Wtcg word dus uitbetaald door CAK.
Wat is de compensatie voor arbeidsongeschikten?

Mensen die arbeidsongeschikt zijn krijgen van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen elk jaar een tegemoetkoming. U krijgt de tegemoetkoming als u aan deze drie voorwaarden voldoet:

U hebt recht op een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid van 35% of meer of u hebt recht op arbeidsondersteuning op grond van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten;
U hebt op 1 juli van het kalenderjaar recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV;
U bent verzekerd voor de AWBZ.

U hoeft de tegemoetkoming niet aan te vragen. Het UWV betaalt in september automatisch een bedrag uit. In 2011 is dat € 336. U hoeft over dit bedrag geen belasting te betalen. Het bedrag wordt niet verrekend met een bijstandsuitkering.
Ik denk dat u deze 2 regelingen verwisseld De wtcg en de compensatie arbeidsongeschikten zijn 2 verschillende regelingen waar u gewoon recht op hebt,Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+bedankt voor je antwoord. Voor mijn zoon had ik hetzelfde geval en twijfelde wel of niet juist.