Wat kun je maximaal aan geld aan iemand lenen?

Hallo,

Ik wil graag iemand voorschieten met geld voor zijn toekomstige huis. (dus dat is een soort lening toch?).

Dit doe ik via een online overboeking per bank. Maar hoe zit het precies met belastingen? En bij welk bedrag moet de ontvanger dat gaan betalen bij overboekingen binnen Nederland?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten ; daar zijn geen regels voor. Je mag uitlenen wat je wilt, tegen het rentepercentage dat je wilt. Waar je rekening mee moet houden is : - de rente die je zelf misloopt - het maximum bedrag dat de ontvanger kan terugbetalen en in welke tijd ; al die tijd moet je dat geld zelf kunnen missen - je hoeft er geen belasting over te betalen ; het zijn tenslotte geen inkomsten. Het kan gewoon (kostenloos) worden overgemaakt als aflossing lening. Als je echter rente berekent zijn DAT inkomsten en DAAR betaal jij dus gewoon inkomstenbelasting over. De betaler echter mag die rente aftrekken als het voor zijn woning is. Dat wordt echte wel HEEL erg ingewikkeld. En ten slotte een waarschuwing : leen NOOIT meer uit dan je kan missen, en zeker niet meer dan de vriendschap je waard is. Er bestaat altijd ene risico dat de ontvanger ineens niet (meer) kan (of wil) betalen, en dan heb jij NIET de positie die een bank heeft, en kun je in de praktijk fluiten naar je centjes, of je haalt je een enorme hoop ellende op de hals. Vraag je terdege af WAAROM deze persoon niet gewoon bij zijn bank terecht kan voor deze lening, en hoe hij jou wil garanderen dat je je geld echt terugziet, als de bank het risico al NIET wil nemen !! Toegevoegd na 1 minuut: En leg een lening die groter is dan een paar honderd of wellicht duizend euro ALTIJD vast bij de notaris !! Dat is de enige manier m een beetje zekerheid te hebben. Als je alleen een onderhands contract hebt, is dat niet altijd voldoende.

Als jij via de notaris een leningovereenkomst sluit en de rente daar in vast zet dan is het gewoon een lening. Aflossing en rente. Dan kan de lener de rente aftrekken als rente van een lening voor een huis.

Ik zou alleen maar dat bedrag lenen dat - als ik het niet zou terugkrijgen - kan missen. Bedenk dat de lener bij de aanvraag van zijn hypothecaire lening bij een bank jouw lening moet vermelden omdat de rente er van in mindering komt op zijn inkomensafhankelijke betalingscapaciteit en daardoor van invloed is op hoeveel hij bij die bank kan lenen. Hij/zij mag de rente aftrekken van zijn belastbaar inkomen. Voor jou verandert er qua belasting niets. Of je het geld op je spaarrekening hebt staan of aan hem/haar hebt uitgeleend, je betaalt daarover vast 30 % van 4 % van de vordering per 1 januari (dus 1,2 %.). Over overboekingen betaal je geen belasting. Toegevoegd na 7 uur: Als je geld uitleent en er is geen kans dat het terugbetaald wordt dan kan het als schenking worden beschouwd. Dus je kunt maximaal lenen wat de ontvanger tijdig kan terugbetalen aan rente en hoofdsom. Dat kan je maximaal uitlenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100