Als je een eigen winkel hebt met werknemers, mag je dan gratis je boodschapjes doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag je zelf weten. Je moet in elk geval wel je btw ervan afdragen al is het dan de btw van de inkoopprijs. Ik ken een supermarkt filiaalhouder die zijn eigen dochter die er cassiere was nog liet betalen voor de banaan die zij in de lunchpauze uit de winkel had gehaald, dus ik neem aan dat het niet allemaal lekker goedkoop inkopen is en dan gratis van profiteren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het kan er in ieder geval niet uit om daarvoor je eigen supermarkt te openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee. Dat mag alleen als je de BTW voor die producten niet aftrek van je belastingen. Je zal nauwkeurig bij moeten houden wat je uit de winkel neemt. Makkelijker is om gewoon het geld in de kassa te doen; Aan het einde van het jaar krijg jij toch de winst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een eigen winkel begint, moet je al je producten inkopen bij leveranciers. Dus in principe betaalt u al uw producten van uw leveranciers. Dus het is maar wat je noemt "gratis" boodschappen doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is het nog niet gratis, je hebt de producten al ingekocht, dus je hebt ze betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is gratis. De artikelen die jij in je winkel hebt liggen heb je toch moeten inkopen. Dat is wel voor een goedkoper bedrag dan de verkoopprijs, maar dat moet je toch gewoon betalen.
Daarbij, als je zelf artikelen uit je winkel "gratis" meeneemt, dan mis je de winst die je zou maken wanneer je ze aan een ander zou verkopen. Dat bedrag moet je dus van je totale winst afhalen en mis je dus in je inkomsten.
Hoe dan ook betaal je dus gewoon voor wat je "gratis" meeneemt.
Het is dan ook slimmer om dat gescheiden te houden en gewoon zelf voor je artikelen af te rekenen. De winst is namelijk toch voor jou dan.

Wat je wel kan doen is bv verse artikelen als brood en fruit dat je niet meer kunt verkopen als vers, omdat de dag om is, mee naar huis nemen. Daar heb je zelf dan nog plezier van en kost dan dus niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dezegebruiker: Ik snap niet helemaal met wat je bedoelt met "kan het er nog niet uit"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het dus al afgeboekt.Zou dit niet doen ook niet erg leuk tegenover je personeel als je erin zit te graaien voorbeeld functie?En als je het goed vind dat je personeel dit ook mag doen is de kans groot dat ze meer gaan bestellen.Kan het weten heb het meegemaakt en dan bekijk je de baas meteen heel anders.
Nee dat mag niet naast de btw die je gewoon moet betalen worden de producten die je mee neemt als inkomsten gezien en later door de boekhouder als prive opname geboekt.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja, het is je eigen winkel dus dat moet je zelf weten. Een tuinman mag ook zelf zijn tuin onderhouden en een fietsenmaker z'n band plakken.
Het zou zelfs raar zijn als je het niet zou doen, dan vertrouw je je eigen spullen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je winkelt helemaal niet gratis.

De artikelen die je in jou winkel hebt heb je reeds betaald, inclusief BTW.

Dus niets gratis aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je mag het doen jij bent baas.Maar hoe staat dat bij het personeel voorbeeldfunctie.Of je moet hun ook dit laten doen,maar zou het gewoon betalen ook de baas.Krijg je geen scheve gezichten en praatjes.Dus mijn advies is niet doen/maar mag wel.