Waarom drukt de ECB niet 50% geld bij?

iedereen 50 % meer geld
alle diensten/ producten 50% duurder (inflatie)
iedereen verdient 50% meer
koersen euro ten opzichte van dollar/yen 50% verandert
dus geen problemen met im/export
alleen kan iedereen zijn hypotheek gemakkelijk aflossen.
waarom doen we het dan niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb net een lang antwoord zitten typen op bijna dezelfde vraag,.was de vraag weg..grr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel de vraag maandag aan je economie leraar, hij wil er vast wel over uitweiden. Overigens een gebruikelijke "oplossing' in bijv. Zimbabwe. Daar heb je inmiddels briefjes van een miljard..want dat krijg je dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry nelly moderatie team heeft mijn eerste vraag weg gehaald. hoezo geen goede vraag??
Absor leest mijn vraag niet goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo lees ik je vraag niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt ie nog een keer.
De bakker gaat brood bakken,.alle ingredienten 50% duurder,bakker wil ook 50% meer gaan verdienen, dus nog eens 50% erbij, dan komjij een brood kopen, je hebt 50% meer te besteden maar het brood is 100% duurder geworden, daar gaat je winst.
Ik ben geen econoom , dit is puur, 'nelly logica' misschien klopt het niet dan hoor ik het graag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nelly dit klopt niet ingredienten 50% duurder arbeid 50% duurder = brood 50% duurder.
Sorry absor je had mijn vraag wel goed gelezen ik jou reactie niet goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog leuker, als je houdt van achtergrond docu's zou ik Zeitgeist even kijken, gratis te downloaden. Daar leggen ze heel rustig uit wat de problematiek in ons monetaire systeem is. Soms wat lastig te volgen misschien, maar zeker boeiend.

Antwoorden (8)

Giga inflatie en enorme afwaardering op de schulden en de schulden van de een zijn de bezittingen van een ander. Al wat je in het verleden verdiend heb is nu maar 2/3 waard van vroeger. Verder zal er paniek komen door zulke onverwachte grote acties.
12 jaar geleden
Ha, die Kvdb;

Omdat de EU dan helemaal te duur wordt als handelspartner voor de VS en het verre oosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt een goede oplossing, maar hierdoor word het geld minder waard (dit verschijnsel noemt men inflatie) dit is in de jaren '30 in duitsland gebeurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperinflatie kan ontstaan wanneer de centrale bank van een land grote hoeveelheden geld creëert die niet in verhouding staan tot de daadwerkelijke economische groei van het betreffende land. De overheid van een land kan besluiten tot het creëren ("bijdrukken") van geld om bijvoorbeeld schulden af te lossen of om de salarissen van ambtenaren te kunnen betalen.

Hyperinflatie is zeer nadelig voor een economie. Met name loonwerkers, pensioentrekkers, schuldeisers, ondernemers en banken hebben zeer veel last van hyperinflatie. Bestaande tegoeden en schuldvorderingen worden immers waardeloos en de lonen zijn niet in staat de prijzen bij te houden. Investeerders trekken massaal hun geld terug. Consumenten nemen hun geld van de banken op en beleggen in buitenlandse valuta of waardevaste goederen. Dit veroorzaakt de bekende "run op de bank", met als gevolg een golf van faillissementen in het bankwezen.

Argentinië trachtte dit in 2002 te voorkomen door de saldi te bevriezen, wat tot woedende reacties en een politieke en sociale crisis leidde. Men verliest het vertrouwen in geld, en de zeer inefficiënte ruilhandel keert terug. Ook wordt het rekenen met geld steeds lastiger: men moet in duizenden, miljoenen en miljarden rekenen.

In 1923 kon de Duitse regering alle nullen niet meer op de postzegels kwijt. De Duitse hyperinflatie van 1922-1923 is wel het bekendst. Deze inflatie was een gevolg van het feit dat de Fransen het Ruhrgebied bezetten om herstelbetalingen van de Duitsers af te dwingen. Hierbij dient te worden benadrukt dat geld bijmaken voor die herstelbetalingen, een politieke keuze was. De politici hadden ook kunnen kiezen voor hogere belastingen, meer bezuinigen of staatsleningen uitschrijven. Op het hoogtepunt werden de prijzen dagelijks tien keer zo hoog als de vorige dag. Er werden zelfs bankbiljetten gebruikt als brandstof voor de kachel, omdat deze meer warmte gaven dan de brandstof die men met dezelfde hoeveelheid bankbiljetten kon kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ECB geld bij drukt krijgen wij daardoor niet meer geld. Daarnaast ontstaat er inflatie waardoor wij nog meer moeten betalen voor onze inkopen. Het geld wordt dus minder waard.
ronron1212
12 jaar geleden
Eigenlijk zeg je het antwoord zelf al in je vraag. Alles wordt 50% duurder. Dan heb je dat extra geld dus nodig om je boodschappen te doen en kun je dat geld niet meer gebruiken om je hypotheek af te lossen. En dat geldt dan natuurlijk ook voor alles wat je aan het buitenland verkoopt. Dat wordt ook duurder, dus het buitenland zal zijn producten ook ergens anders gaan kopen. Je gaat dus veel minder verdienen.
Bedenk verder dat geld een ruilmiddel is. Als je voor geld niets kunt kopen heb je er niets aan. Je kunt een bank wel heel veel geld laten maken, maar als je er niet meer voor kunt kopen, dan heb je er niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste neem je aan dat de lonen gelijke tred houden met de inflatie. Dat is niet te garanderen.

Verder: geld is niets. Het is slechts een rekeneenheid. Als we voor tien kilo aardappels ineens 50% meer rekenen, maar het geld is (evenredig) minder waard, dan heeft dit geen enkele invloed op de onderliggende concurrentiekracht.

Bovendien: als iedereen zijn hypotheek zo makkelijk zou aflossen, dan hebben de banken een enorm probleem, want hun vermogen is dan relatief niets meer waard. Dat versterkt de crisis dus alleen maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal het proberen iets makkelijker te vertellen.

De waarde van een munt staat gelijk aan de waarde van het land / unie.

Drukt men meer geld zakt de waarde van het geld in gelijke trend, drukt men dus een gelijke hoeveelheid als wat nu in de omloop is dan zullen de prijzen van goederen (deze blijven namelijk gelijk in waarde) verdubbelen.