Waarom verhogen schuldeisers na een aanmaning vaak het geldbedrag?

Zo komen mensen met een laag inkomen toch alleen maar meer in de problemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat mensen zo gestimuleerd worden op tijd te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het ze geld kost aan administratie en deurwaarders. Dat betalen ze niet zelf maar verhalen ze op degene met de schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het de schuldeisers geld kost om het geld voor een nog langer tijd niet te hebben.
Voor hun kost het langere tijd niet hebben van de geld ook geld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze extra kosten kunnen komen door:
-Deurwaarders administratie, postzegels etc.
-doordat hun het geld niet hebben kunnen ze het geld ook niet meer uitlenen dus missen ze die inkomsten van de rente die ze over het opnieuw uitlenen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldeisers verbinden met die verhoging een sanctie aan het niet nakomen van betaalafspraken. Hiermee willen ze mensen aansporen om echt op tijd te betalen.
De verhoging is dus bedoeld als stok achter de deur, maar ook om de kosten te vergoeden die ze maken om achter hun geld aan te moeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vaak valt er nog te praten over de verhoging/boete als iemand belt om een betaalafspraak te maken voor een achterstand. Soms wordt die boete dan verlaagd of kwijtgescholden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je een rekening niet betaald "misbruik" je de schuldeiser eigenlijk als bank. Hierdoor loopt de schuldeiser in ieder geval de rente mis.
Daarnaast moet men de schuldenaar achter de broek aan zitten. Dit moet iemand (werknemer van de schuldeiser) doen en dit kost tijd en dus geld.
Duurt het allemaal nog langer dan moet er een incassobureau bijgehaald worden. En die moeten ook hun kosten kunnen dekken.
Wil de schuldeiser nog steeds niet over de brug komen dan gaan de echte juristen zich ermee bemoeien. Dan komt er een deurwaarder of zelfs de rechter. En dat kost een hoop centjes.