Op kamers of op jezelf?

Ik ben 19 en ik wil graag op mezelf gaan wonen. Nu hoorde ik dat het beter is om op kamers te gaan en zo met je huisgenoten de kosten te delen, maar ik wil eigenlijk liever een eigen appartement/flat huren zonder andere mensen. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn de kosten echt zo verschillend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

De kosten van een kamer zullen wel lager liggen dan bij een zelfstandige woning. bij een zelfstandige woning hoef je natuurlijk geen rekening te houden met huisgenoten. ik zou eens informeren over de kosten. goed vergelijken en goef kijken wat je zelf wilt. hier in almere heb je al een zelfstandige 1 kamer woning voor 280 euro netto. maarja daar komt ook je energie nog bij. je kabel etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard scheelt het flink in de prijs, want er word gedeelt. Mar is delen wel wat je wilt? Wakker worden van de vroege vogels, niet altijd kunnen douchen, soms zelfs ruzie over wie afwast/schoonmaakt! Of je krijgt een nare kamergenoot... Als je het kunt betalen, zou ik gewoon een appartementje nemen. Maar dat is natuurlijk jou keus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou ook op mezelf gaan wonen volgend jaar met een goeie vriendin, maar heb het niet gedaan, omdat het te duur is.

Het ligt er echt ontzettend aan of je werkt of studeert. Als je studeert is de basisbeurs studiefinanciering 266 euro voor uitwonend (HBO). Voor de rest van het geld moet je zelf zorgen. Een appartement/flat is al snel 500 euro. Je moet ook gas/licht etc. hebben en denk aan onvoorziene kosten.

Daarnaast, als je helemaal alleen gaat wonen moet je een hele uitzet opbouwen, dus meubels, wasmachine, pannen, bestek, etc, je moet dus een heel huis in je eentje inrichten. Als je op kamers woont deel je dit alles met huisgenoten, en staan deze spullen er al als je er komt wonen.

De meeste studenten wonen in een studentenkamer en komen al amper rond. Hoe denk je dit te gaan financieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is de reden dat men je aanraadt om op kamers te gaan OOK dat je makkelijker aan een kamer komt dan aan een zelfstandige woning

In de meeste gemeenten moet je voor het laatste op een wachtlijst en dan kan het nog wel even duren voordat je aan de beurt bent

Ik denk zelf dat je nl vaak helemaal niet zoveel duurder uit bent voor een "gewoon huurhuis" . een losse kamer is vaak ook erg duur
12 jaar geleden
Een kamer is een zgn "onzelfstandige woonruimte". Deze huur je meestal incl. verbruik gas,elektra, water en een bijdrage in de vaste woonlasten. Daarbij deel je (meestal) voorzieningen als keuken, douche,toilet met huisgenoten.
Qua prijs (afhankelijk van regio, faciliteiten, oppervlak) ca. Euro 250,- tot E 450,-. Een kamer is vaak al gestoffeerd.

Bij een zelfstandige woonruimte betaal je (uiteraard) de "kale" huur van de woonruimte en sluit je daarnaast zelf contracten af voor levering Gas, Elektra, water. Bovendien betaal je vaste woonlasten (zoals bijv. Gem. belastingen). Dat is aanmerkelijk duurder wonen, maar geeft ook meer privacy/woongenot.

Een tussenvorm is de studio of klein appartement (bijv. kamer met aparte slaapkamer en eigen keuken), die kunnen zowel als "kamer" of als "zelfstandige wooneenheid" te huur worden aangeboden, afhankelijk van de situering. Ook het wonen in een woongroep is een tussenvorm.

Qua huurtoeslag zijn er verschillende regels voor kamers cq zelfstandige woonruimtes, en ook de leeftijdsgrens van 23 jaar bepaalt de max. huurprijs om voor evt. toeslag in aanmerking te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfstandige woonruimte huren is voor de meeste 19-jarigen nog niet weggelegd. Ik weet niet of je al werkt of nog studeert. Dat maakt wel verschil.
Als je studeert kun je het nagenoeg vergeten. Als je werkt is de kans iets groter dat je dat kunt betalen.
Een kamer is uiteraard goedkoper dan een huis. Kamerhuur is, al naar gelang de gemeente waar je wil wonen al gauw tussen de 250 en 450 Euro, maar dan ben je ook klaar.
Een huurappartement komt al gauw op zo'n 400 tot wel 800 Euro. Maar daar komen nog veel kosten bij.
Bedenk ook, dat het een groeiproces is in je leven.
thuis wonen, op kamers wonen, zelfstandig wonen en dan misschien iets kopen. En dat is nou net het leuke; steeds een stapje verder.
Niets kan in een keer.