Wil graag wat bezuinigen op mijn energierekening die zachtjesaan de pan uitrijst. Waar kan ik veel op besparen met een zo klein mogelijke investering?

besparen op energierekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (10)

Thermostaat lager en overal spaarlampen en grotere porties in de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerder naar bed gaan ivm licht, tv en andere apparaten die je aan hebt staan. Korter douchen, water en energiebesparing. Spaarlampen of LED lampen ipv gloeilampen en halogeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle elektrische apparaten die warmte produceren verbruiken veel .

Probeer alle gloeilampen in huis te vervangen.

Laat geen laders,voedingen of elektrische toestellen in het stopcontact zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook kunt u de waakvlam van de cv-ketel uitzetten in de zomer en als u langer dan vijf dagen van huis bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Was met een volle trommel, op lage temperatuur. Gebruik een wasdroger alleen als u wasgoed niet kunt ophangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lader van een telefoon gebruikt op jaarbasis nog geen euro als je hem continue in het stopcontact laat, vanmorgen nog nagemeten en berekend.
De rest van de tips zijn wel o.k.
lichten zoveel mogelijk uit en als je dingen niet gebruikt, stekker eruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tijdklok thermostaat kopen deze instellen om te gaan branden een uur voor je thuis of uit bed komt als je niet thuis bent niet hoger dan 16 graden. lichten uit doen in kamers waar je niet bent. Spaarlampen gebruiken en je verlichting controleren of het niet minder kan. Geen overbodige apparaten aanlaten staan.
ronron1212
12 jaar geleden
Er is een apparaatje in de handel waarmee je kunt kijken hoeveel je elektrische apparaten verbruiken en wat nu de energieslurpers zijn,die zou je natuurlijk ook op je apparaten uit kunnen testen om erachter te komen waarmee je misschien wat zuiniger mee kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootste post van een energierekening is vaak de energie die je nodig hebt voor warmte. Ik neem dan ook aan dan je het voornamelijk hebt over je gas (of eventueel stroom voor het opwekken van warmte).

De enige manieren om je warmteverlies te reduceren zijn: een beter rendement te verkrijgen; of minder te stoken.
Minder stoken zal al een heel groot deel schelen. Doe eens een trui aan, of de thermostaat 2 graden lager.

De andere vorm van besparen is een beter rendement bahalen door te isoleren, of ramen en deuren beter gesloten houden en tocht te voorkomen.

Over je stroomgebruik moet je ook eens beter nadenken misschien. Denk echt even na of je idd wel die lamp hebt uitgedaan.

Verder is er misschien ook nog iets veranderen in je "was-gedrag". Was je kleding eens op een lagere stand, douche eens iets korter of op een mindere hoge temperatuur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektriciteit gebruiken om te verwarmen is erg duur. Dit is al genoemd, maar ik wil hier even verder op in gaan. Een elektrische boiler is erg onvoordelig en je gebruikt met douchen al gauw veel water. Bovendien zijn de aanvoerleidingen vaak lang; als je even iets met warm water afspoelt boven de gootsteen moet eerst de hele leiding met warm water worden gevuld voor je er wat aan hebt. Zorg dat je geen lekkende kranen hebt; een nieuw kraanleertje kost maar weinig en een lekkende kraan kost aardig wat per jaar. Elektrische kookplaten, gril en oven, kacheltjes zijn allemaal energieverslinders. Gebruik de magnetron alleen om kleine beetjes vocht op te warmen, voor grotere hoeveelheden is een kookplaat voordeliger.
Zet de tv af als er niemand bewust naar kijkt (het zelfde geldt voor de computer), grote tv's slurpen ook aardig wat weg (kijk eens op apparaten hoeveel watt ze verbruiken).
's Winters op tijd de gordijnen dicht is ook aan te raden.
Ook airco's vreten stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees het tijdschrijft Genoeg, dit staat vol besparingstips mbt energie maar ook andere zaken. De truuk is te bezuinigen op voor jou onbelangrijke dingen om zo meer geld over te houden voor wat je wel belangrijk vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a. Volgens besparingstips in brochures van energiebedrijven is de snelst door besparing terug te verdienen investering het isoleren van de radiatoren, dus door te voorkomen dat door de muur warmte van de radiator verloren gaat . Daarvoor zijn schermen of folie te koop in een bouwmarkt. Kost een beetje, bespaart veel.
b. Combi cv ketels die huis en water verwarmen hebben geen waakvlam, wel vaak een reservoir dat warm gemaakt water opslaat en STEEDS warm houdt, ook als je niet thuis bent en geen warm water nodig hebt. Je kunt instellen dat dat niet meer gebeurt dus geen nodeloos gasverbruik meer.
c. Warmwater toevoerleidingen en cv leidingen in kamers waar weinig of niet verwarmd wordt, omgeven door buisisolatie. Kost niet veel en is gemakkelijk aan te brengen.
d. Verlichting niet onnodig laten branden (buitenverlichting)en alleen die kamers verwarmen waar je voor langere tijd verblijft. cv thermostaat niet hoger dan 19 graden (indertijd een advies van president Carter)
e. Elke laatste dag van de maand de meterstanden opnemen en het verbruik gas, elektra en water registreren. Dat vergelijken met voorgaande maand en dezelfde maand van het vorig jaar. Dan zie je wat er gebeurt en hoef je niet op de jaarafrekening te wachten. Doorspreken met andere bewoners
f. overstappen naar een andere energieleverancier. Vooral het eerste jaar is er korting te realiseren.
g. als je een avond- en nachttarief hebt voor elektra dan 's avonds/'s nachts of in het weekeinde wasmachine resp. vaatwasser laten draaien.
h. Lage temperatuurinstelling gebruiken dus hoogstens op 60 of 55 graden voor wasmachine resp. vaatwasser.
i. tv en radio bij niet gebruik uitzetten, niet in stand-by.