Wie weet of ouders een begunstigde van overlijdensrisico verzekering kunnen aanklagen (zie uitleg)?

Ik zal de situatie even schetsen...

Jongen en meisje wonen samen, hij sluit een overlijdensrisico verzekering af met haar als begunstigde zodat ze financieel niet in moeilijkheden komt met huur etc, mocht hij onverwachts komen te overlijden.

Zijn ouders zijn nogal, tja, overbezorgd en moeder heeft psychisch moeilijkheden met het accepteren dat zoon op eigen benen staat. Hierdoor kan vriendin niets goed doen in haar ogen en heeft ze een ontzettende hekel aan haar "schoondochter".

Stel dat hij zou komen te overlijden, kunnen zijn ouders het feit dat vriendin begunstigde is van de verzekering dan aanvechten? Zodat hun het geld ontvangen en niet de vriendin?

Ze hebben verder geen samenlevingscontract of andere verbintenis. Ze zijn al wel bijna 10 jaar een stel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als hij ouder is dan 18 jaar en hij heeft haar opgegeven als begunstigde dan krijgt zij het geld wat zijn ouders er ook aan doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Dit kon ik vinden en aangezien men het daar heeft over een partner waarmee je samen woont,ga ik er vanuit dat alleen de begunstigde er recht op heeft,maar het is nog beter om het aan de verzekering te vragen waar de overlijdensrisico is afgesloten.

Heeft u een partner waarmee u samenwoont en een huishouden voert? Sluit dan allebei een overlijdensrisicoverzekering af op elkaar. Laat de premie van uw verzekering betalen door uw partner en vice versa. Zo komt u later met de belastingdienst niet in discussie of het uitgekeerde bedrag volledig belast is in box 1.

De begunstigde van een overlijdensrisicoverzekering is in eerste regel vaak de bank of hypotheekverstrekker. Veelal is het mogelijk de begunstigde te wijzigen als er sprake is van een flinke overwaarde. Het kan zin hebben de begunstigde van de overlijdensrisicoverzekering te wijzigen, dat kan veelal kosteloos en na overleg met de hypotheekvestrekker. Zo laat u uw partner de keus: aflossen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier niet over hypotheek maar over huur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel wordt waarschijnlijk erfbelasting want belast worden voor de inkomstenbelasting in box 1 is niet aan de orde maar wel 30% (over de eerste tot € 118.708) aan erfbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er even niet opgelet dat het om een huurwoning ging.
Om te voorkomen dat de Belastingdienst bij eventueel overlijden van hem de uitkering van de verzekering (voor zover hoger dan € 2.012) aan haar als erfenis aanmerkt en een aanslag erfbelasting oplegt, is het praktisch noodzakelijk dat in de polis de begunstigde tevens verzekeringnemer wordt/is en ook de premie aan de verzekeringsmaatschappij betaalt. De maatschappij of de tussenpersoon kan dat in de polis aanpassen.
Het is geen probleem als dat geld aan haar worden geschonken.
Bovendien heeft ze de premie en verzekering zelf betaald, waardoor zijn ouders geen onterechte bezwaren kunnen hebben.

Weliswaar kunnen ongehuwd samenwonenden een hoge vrijstelling krijgen maar daarvoor zijn veel formaliteiten nodig waaronder een notarieel samenlevingscontract met wederzijdse zorgverplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet over de belasting maar over het feit of zijn ouders juridisch bezwaar aan kunnen tekenen tegen haar als begunstigde en zo het geld voor haar neus kunnen wegkapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Miss Prixie,
De vraag gaat niet over de mogelijkheid van bezwaar kunnen aantekenen maar of zijn ouders kansrijk zouden zijn met een bezwaar zodat de ouders en niet de vriendin de eventuele uitkering zouden ontvangen.
Zie het antwoord: "Bovendien heeft ze de premie en verzekering zelf betaald, waardoor zijn ouders geen onterechte bezwaren kunnen hebben."
De rest is toegift maar omdat de daarmee te voorkomen problemen onvergelijkbaar veel groter zijn dan de kans dat ouders met vrucht bezwaar zouden kunnen maken, meen ik dat ik jou als vragensteller deze informatie niet mocht onthouden.
Voorkomen is beter dan genezen, want een mens weet niet wat hij niet weet.
Euh, gaat het nu over een levensverzekering (fiscaal aftrekbaar, ja of nee) of gaat het over een uitvaartverzekering (waarin men geld ontvangt om de begrafenis en dergelijke te financieren)? Overlijdensverzekering is nogal een dubbel woord vind ik zelf. In ieder geval, volgens de Belgische wetgeving, bij een uitvaartverzekering mag u opgeven eender wie als begunstigde bij overlijden en deze zal de gelden ontvangen. De ouders of anderen kunnen dit aanvechten (men kan zo goed als alles aanvechten tegenwoordig) maar of ze hun gelijk gaan halen, die kans is zeer klein.
Bij een levensverzekering waar men fiscaal voordeel op de premies geniet, moet de begunstigde bij overlijden iemand van de 1ste graad zijn of de samenwonende partner maar met een wettelijk samenlevingscontract.
Geen wettelijk samenwoningscontract? Dan houd dit juridisch gezien, geen steek! Vechten de ouders dit aan, dan is de kans groot dat zij het geld zullen ontvangen! Brengt men de premies niet in voor fiscaal voordeel, mag men weer opgeven wie men wil. Houd er wel rekening mee dat er successierechten betaald moeten worden en zonder samenlevingscontract wordt u beschouwd als een vreemde en deze successierechten liggen uiteraard het hoogste.

Andere optie is natuurlijk een testament laten opstellen, vastgelegd door een notaris. Wordt dit niet vastgelegd door een notaris word het testament beschouwd als een wilsbeschikking en kan men nog steeds moeilijk doen/aanvechten!

Beste is eigenlijk om even bij de makelaar of bank binnen te springen en het daar te vragen. Deze zou u een pasklaar antwoord moeten kunnen bezorgen.

Met groeten

op de pagina van de toegevoegde link ziet u het onderwerp 'overlijden' en net daaronder ook het onderwerp 'samenwonen,trouwen'!