Alimentatie betalen

Ik betaal alimentatie. Als het kind in de toekomst bij mij gaat wonen. Moet mij ex dan alimentatie aan mij betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat kan.. Is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de ander... Hiervoor kan een berekening gemaakt worden net als toen de situatie omgedraaid was... Volgens mij is het minimum iets minder dan 150.00 euro. Is de ex niet in de gelegenheid dit te betalen, moet je eens navraag doen bij de gemeente.. ( bijvoorbeeld als de ex bijstand krijgt )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan haar inkomen. ALs zij zelf minder inkomen heeft dan jij zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat zij alimentatie hoeft te betalen.
Ook als zij opnieuw is getrouwd of samenwoont heeft het inkomen van haar partner er geen invloed op.
ALs het kind bij een ouder woont die een nieuwe partner heeft, heeft deze nieuwe partner onderhoudsplicht, dus in de alimentatie berekening wordt dit meegenomen.
Bij de eventuele partner van de ouder waar het kind niet woont geldt dit niet. Die is niet onderhoudsplichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de ouder waar het kind niet woont, alimentatie moet betalen telt weliswaar het inkomen van de partner niet mee, maar bij berekening van het alimentatiebedrag worden wel de woonkosten en vaste lasten gedeeld door 2, waardoor het uiteindelijke inkomen waarover allimentatie wordt berekend hoger is dan wanneer iemand alleen woont.
ronron1212
12 jaar geleden
gebeurt niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat dit wel gebeurt.
ronron1212
12 jaar geleden
ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je misschien een andere advocaat moeten hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Nelly, dat gebeurt wel. Omdat de niet verzorgende ouder minder woonlasten heeft door het samenwonen, stelt de rechter dat er meer overblijft voor alimentatie. Zo betaalt de nieuwe partner toch indirect mee.
De fiscaal als zodanig voor u geheel aftrekbare alimentatie is voor de ex-partner (bij hem/haar belast).
Die wordt in principe niet anders als het kind naar u verhuist.
Tenzij u levensonderhoud kind bedoelt maar dat is de vraag niet.