Is het mogelijk om het geld v/d laptop terug te krijgen, omdat je het nodig had voor je studie?

Ik heb gehoord dat als je laptop koopt voor je studie, dat ze jou 90% van die prijs van de laptop terug geveb in termijnen.
Maar is dit wel zo? En hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik sluit me aan bij voorgaande antwoorden. De computer moet inderdaad over meerdere jaren worden afgeschreven. De drempel is er ook.

Wel opletten dat de drempel hoger wordt met elke euro studiefinanciering die je ontvangt.

En al zou je het af kunnen trekken van je inkomen in box 1 dan krijg je maximaal het 46,8% terug. de aftrek is namelijk 90% maar je betaald maximaal 52% belasting. dus stel je laptop is 1500 euro, dan krijg je 90% als aftrek.
dat is 1.350 euro over. daar 52% van is 702 euro.

702/1500*100= 46,8%

Hoogstwaarschijnlijk val je als student in de lagere schijven en betaal je minder belasting. dan krijg je ook minder terug.

Als je helemaal niet werkt dan betaal je helemaal geen belasting en kun je ook niets terug krijgen. Je kan niet meer uit het belastingpotje halen dan wat je er zelf in stopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik wou het ook doen via de belastingdienst, alleen stond er dat de laptop niet voor prive doelen gebruikt mocht worden. Nou...je raad het al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de brochure 'Aftrek studiekosten of andere scholingsuitgaven 2011':

De volgende kosten mag u aftrekken: afschrijving van duurzame goederen zoals een computer.

U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding. Gebruikt u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekeninghouden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90 % van de kosten kun je (na aftrek) van een jaarlijkse drempel van € 500 in 3 jaar aftrekken van je (verzamel)inkomen.
Bovendien moet je belasting verschuldigd zijn en dat is doorgaans procentueel weinig.
Dus als je niet veel meer aftrekbare studiekosten hebt, dan levert dat NIETS op.
Als je echter klussen doet (dus niet in loondienst) en je je de pc daarvoor gebruikt kun je kosten aftrekken zonder drempel.
Daardoor voorkom je mogelijk dat je belasting verschuldigd bent.