In de bijstand en schulden-erfenis van moeder.

Mijn vader is ruim 12 jaar geleden overleden.
Mijn moeder leeft nog en is inmiddels 70.
Ze is in 2002 opgelicht en zit nu met een
torenhoge dubbele hypotheek. (aflossingsvrij)

Ikzelf zit al 13 jaar in de bijstand en kan
amper mijn hoofd boven water houden. Heb ook
geen enkel uitzicht op een betere toekomst.

Mocht mijn moeder komen te overlijden, laat
ze zeker een behoorlijke schuld na aan mijn
broertje en mij. Hij heeft heel veel geld
dus zou dit in principe makkelijk kunnen
betalen, maar ik niet!

Vraagje: Kan ik -als mijn moeder overlijdt- mijn
recht op mijn vadersdeel alsnog opeisen, zelfs
nu er financieel niets meer van over is of zal
ik afstand moeten nemen van haar schulden?

M.a.w. accepteren dat ze het geld verbrast heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe is jouw vadersdeel een schuld aan jou, die straks binnen de erfenis valt van je moeder. Die moet dus aan de schuldenkant van de erfenis worden neergezet, samen met de hypotheek en eventuele andere schulden. Aan de bezittingen-kant staat dan het huis, eventuele uitkeringen van verzekeringen (ik kan me voorstellen dat er een levensverzekering is afgesloten op de hypotheek, dus die zal dan tot uitkering komen) en eventuele banktegoeden. Pas als echt duidelijk is wat uiteindelijk de erfenis wordt kan je een goede beslissing nemen over wat je ermee wil doen. Misschien zie je nu die grote hypotheekschuld als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen; wellicht valt het uiteindelijk wel mee met de financiele zorgen.

In dit geval zou ik zeker afstand doen van je recht om de erfenis. Zeker als je weet dat je alleen schuld krijgt. Anders moet jij deze alsnog te helft betalen. Zou er niet voor kiezen als ik jou was.

Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties! Ik heb me inmiddels geregistreerd en reageer even op mijn eigen vraag. Ter aanvulling: Ik ben momenteel 44 en woon sinds een aantal jaren weer noodgedwongen bij mijn moeder met een gekorte bijstandsuitkering (omdat ik in haar huis woon). Door allerlei vervelende omstandigheden hebben mijn broertje (38 jaar) en ik geen enkel contact meer met elkaar en dit zal zo blijven. Er is teveel gebeurt om nog te herstellen... Mijn moeder heeft haar huis verschrikkelijk verwaarloosd. Er is een onafgemaakte badkamer, geen douche, dus geen wasgelegenheid, de verwarmingsketel moet vervangen worden enz. en er is geen geld om dit te realiseren. Dit zal zeker in haar nadeel spreken bij de verkoop van het huis. Vandaar dus dat ik bang ben voor een behoorlijke rest-schuld na verkoop. Er zal geen verandering komen in mijn financiële situatie gezien mijn leeftijd en het feit dat ik al sinds 1995 uit de reguliere arbeidsmarkt ben. Alleen (on)vrijwilligerswerk is voor de sociale dienst een optie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100