In de bijstand en schulden-erfenis van moeder.

Mijn vader is ruim 12 jaar geleden overleden.
Mijn moeder leeft nog en is inmiddels 70.
Ze is in 2002 opgelicht en zit nu met een
torenhoge dubbele hypotheek. (aflossingsvrij)

Ikzelf zit al 13 jaar in de bijstand en kan
amper mijn hoofd boven water houden. Heb ook
geen enkel uitzicht op een betere toekomst.

Mocht mijn moeder komen te overlijden, laat
ze zeker een behoorlijke schuld na aan mijn
broertje en mij. Hij heeft heel veel geld
dus zou dit in principe makkelijk kunnen
betalen, maar ik niet!

Vraagje: Kan ik -als mijn moeder overlijdt- mijn
recht op mijn vadersdeel alsnog opeisen, zelfs
nu er financieel niets meer van over is of zal
ik afstand moeten nemen van haar schulden?

M.a.w. accepteren dat ze het geld verbrast heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Er zijn over dit onderwerp vele sites. Hier alvast een:
http://www.erfwijzer.nl/erfenis-aanvaarden-weigeren.html

Toegevoegd na 14 uur:
Jullie krijgen tegen die tijd met een notaris te maken, je kan je situatie dan met hem bespreken en je laten adviseren.

Toegevoegd na 15 uur:
Over vermogen en bijstand:
U mag een vast bedrag van het vermogen houden. Voor alleenstaanden is dit in 2009 € 5.455 en voor alleenstaande ouders en gehuwden of samenwonenden het dubbele: € 10.910.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de erfenis beneficiair aanvaarden. Dan accepteer je de erfenis alleen als er meer baten dan schulden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat goed omschreven in de link van Kirstenwind. Heb het zelf in de nabije familie meegemaakt en je kan inderdaad afstand tekenen van de erfenis van je moeder. Wat ik begrepen heb is dat je kindsdeel onder het "beheer" blijft van de langst levende en dat die het zonder pardon kan worden uitgeven zodat hier niets meer van over blijft.
Maar zou inderdaad wel eerst naar de boedelwaarde kijken. Het huis heeft natuurlijk een bepaalde waarde en waarschijnlijk ook overwaarde waarvan de hypotheek afgelost kan worden. En is er geen overlijdensrisicoverzekering afgesloten?
Ik weet niet precies hoe het fiscaal en verzekeringstechnisch in elkaar zit maar dit zijn denk ik wel de eerste dingen die je uit moet zoeken.
Ik denk dat dit ongeveer de juiste richting is die je moet zoeken en ben vatbaar voor correctie indien iemand meer weet van dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is jouw vadersdeel een schuld aan jou, die straks binnen de erfenis valt van je moeder. Die moet dus aan de schuldenkant van de erfenis worden neergezet, samen met de hypotheek en eventuele andere schulden.

Aan de bezittingen-kant staat dan het huis, eventuele uitkeringen van verzekeringen (ik kan me voorstellen dat er een levensverzekering is afgesloten op de hypotheek, dus die zal dan tot uitkering komen) en eventuele banktegoeden.

Pas als echt duidelijk is wat uiteindelijk de erfenis wordt kan je een goede beslissing nemen over wat je ermee wil doen.

Misschien zie je nu die grote hypotheekschuld als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen; wellicht valt het uiteindelijk wel mee met de financiele zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval zou ik zeker afstand doen van je recht om de erfenis. Zeker als je weet dat je alleen schuld krijgt. Anders moet jij deze alsnog te helft betalen. Zou er niet voor kiezen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probleem is dat je in de bijstand zit. Alles wat je ook maar een beetje extra krijgt, moet je eerst 'opeten' en daarna heb je pas weer recht op bijstand. Als de erfernis dus toch was zou opleveren, of zolang de helft van dat huis van jou is, krijg je geen bijstand. Het is nog erger: over de erfenis (het onverkochte huis mét hypotheek) moet je successierecht betalen. Als jouw deel bijvoorbeeld 100.000 is, dan moet je 50% successierecht betalen over iets waar een hypotheek op rust. Ik zou de erfenis dus geheel weigeren en aan je moeder wat leuke herinneringen (beeldje, klokje) vragen terwijl ze nog leeft. Als ze pas 70 is kan ze ook nog wel 90 worden, misschien is dan je hele situatie wel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50% successierecht betalen?? Je bedoelt over 50%?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, stel je houdt ongeveer €5000 aan over, dan is er ook voor mensen in de bijstand recht op een bepaald vermogen. De hoogte hiervan valt op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee volgens mij is het successierecht echt zo hoog, 45-50% over je erfdeel.. en dat moet je eerst betalen voor je ooit wat krijgt. daarom zou ik denken: weigeren die hele handel.