Hoe kan ik op het HBO komen ? ( zie uitleg)

Ik wil erg graag naar het hbo in rotterdam hogeschool in holland denk ik aan. Ik ben 19 jaar en door ziekte heb ik 5x mbo 2 moeten doen en telkens moeten stoppen door ziekenhuis opname. Graag wil ik nu naar het HBO . Omdat ik weet dat ik het kan en eventueel een test wil doen om dat te bewijzen. echter moet je 21 zijn om een test te kunnen doen op het HBO. Zijn er andere mogelijkheden om op het HBO terecht te komen ? Zonder eerst het mbo af te maken want MBO niveau 2 is namelijk voor mij te laag. Omdat ik het al meerdere malen heb gedaan. En als ik nu weer mbo 2 ga doen dan moet ik bij elkaar toch nog 6 jaar op om het hbo te komen. en dan kan ik beter wachten tot ik 21 ben. Maar heeft iemand hier ervaring mee ? graag hoor ik het.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

gewoon havo doen en dan HBO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vavo opleidingen volgen is volgens mij de snelste manier. Eerst mavo 4 in 1 jaar daarna havo 4+5 in 1 jaar zo kun je binnen 2 jaar naar het hbo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het, dan zal je toch moeten afwachten. Ik hoop dat je de 21+ test zult halen, onderschat het niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elatje: als je het HBO aankunt, is die test een fluitje van een cent.
Ik heb ooit gehoord dat een meisje, nadat ze mbo4 een jaar heeft gedaan, naar een kunstopleiding van het HBO is gegaan. Ik heb van een ander meisje weer gehoord dat ze van havo 4 direct door is gestroomd naar het eerste jaar van een kunstopleiding.

Echter zijn dit uitzonderingen en moet je doorgaans wel over de vereiste papieren bezitten. Toch kan je de poging wagen. Waarom maak je niet eens een afspraak met de decaan van Inholland? Bereid je voor op het gesprek en vertel waarom jij denkt dat je een uitzondering en een aanwinst voor de school bent. Wellicht werkt het niet in je voordeel dat je 5 keer (tevergeefs) MBO hebt gedaan, maar aangezien je ziek was ...

Normale wegen om naar het HBO te gaan:
- MBO afmaken in vier jaar
- Via een versneld traject het MBO afmaken (dus in drie jaar), mag niet iedereen.
- De vavo
- Wachten tot je 21 bent en dan de 21 + test doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou echt de MBO Niveau 4 moeten afmaken. Dit zou je ook versneld kunnen doen, hangt vanaf voor welke opleiding je kiest. Meestal wordt er een toets afgenomen om te kijken of het je niveau is en of je het uberhoud wel aan kunt.