Moet een werkgever je verplicht een jaaropgave verstrekken?

Ook als je bijvoorbeeld maar een paar uur per week bij hem werkt? Of wanneer je als freelancer in dienst bent?

Toegevoegd na 2 minuten:
hehe.. wow. Binnen 1 minuut al 2 reacties.. en alweer totaal tegensprekend.. ;-)
bronnen dan maar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als freelancer ben je toch per definitie niet in loondienst? Dan is het je eigen verantwoordelijkheid om goed te factureren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep. klinkt logisch.

Antwoorden (9)

Als dit niet in je contract staat niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een jaaropgave of jaaropgaaf is een overzicht dat een werkgever naar een werknemer stuurt na beëindiging van een kalenderjaar of bij beëindiging van het arbeidscontract. De jaaropgave geeft een overzicht van de loongegevens van een heel jaar. Details als loonheffing en arbeidskorting worden vermeld op dit formulier. Dit formulier wordt daarom vaak gebruikt bij het invullen van de belastingaangifte. Op basis van Artikel 28 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 is de werkgever verplicht binnen een redelijke termijn de jaaropgave te verstrekken. Er staat geen directe sanctie op het niet verstrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is hij verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op basis van Artikel 28 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 is de werkgever verplicht binnen een redelijke termijn de jaaropgave te verstrekken. Er staat geen directe sanctie op het niet verstrekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan niet-werknemers, zoals freelancers en zelfstandige ondernemers, hoeft geen loonstrook of jaaropgave te worden verstrekt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ja dat is verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb je wellicht iets aan. http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/belastingdienst-stelt-model-jaaropgaaf-2011.97228.lynkx

Toegevoegd na 2 minuten:
Iedere werknemer heeft er recht op om een jaaropgave te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die in loondienst werk voor hoeveel ook een ook per week behoort een jaaropgave te krijgen. Dit is de werkgever verplicht. Iemand die je freelance in huur is niet in loondienst bij jou bedrijf. Maar kan wel in loondienst zijn bij een ander bedrijf.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je in loondienst bent wel als je ingehuurd wordt cq een bedrijf hebt beheer je je eigen administratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het handboek 'loonheffingen' (hoofdstuk 1, administratie aanleggen) van de belastingdienst staat dat het voor een werkgever verplicht is om een jaaropgave te verstrekken.

Hoe lang je gewerkt hebt, maakt niet uit.

Voor de gegevens kun je ook de laatste loonstrook nemen, daar staan vrijwel altijd de cumulatieven (totalen voor het betreffende jaar) op.
paulus811
13 jaar geleden
ja, met name voor de belasting

Toegevoegd na 1 dag:
als ik belastingaangifte doe word er altijd om mijn jaaropgaaf gevraagd, en ook die van mijn partner

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.jonkmanbelastingen.nl/lijst.html

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.tbiljetje.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=37

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.nibudjong.nl/LAS/APP=SEMLITE/_run/01,0498,000,00/

Toegevoegd na 1 dag:
je werkgever is verplicht je die te geven