Vrij ivm geen werk, kost verlofdagen...

Het is momenteel niet zo druk op mijn werk. Nu ben ik al een aantal dagen thuis geweest omdat er geen werk was.
Uiteindelijk gaat deze tijd van mij vrije uren en zelfs mijn verlofdagen af.
Over uren zijn tijd voor tijd.

Mag een werkgever deze dagen verrekenen met je verlof dagen.

Toegevoegd na 7 minuten:
extra info:
Het gaat om een fulltime baan van 40 uur per week.
25 verlof / vakantiedagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

als je niet uit eigen initiatief thuis zit kan je werkgever dit doen. is dit niet het geval moet hij jou in beginsel doorbetalen.

Te weinig werk is een bedrijfseconomische oorzaak die voor rekening van je baas komt. Je baas kan je dus niet dwingen om verlof op te nemen, als jij dat niet wilt.

Uw werkgever is in principe verplicht om u loon te betalen over het aantal uren dat in uw contract staat, ook al is er even geen werk. Uw werkgever kan alleen van deze regel afwijken als u dit in uw contract heeft afgesproken of als dit in de CAO is bepaald. Is dat niet het geval, dan mag uw werkgever u alleen minder laten werken en dus minder loon betalen als hij een vergunning voor werktijdverkorting heeft.

Uw werkgever kan door een onvoorziene gebeurtenis minder of helemaal geen werk meer voor u hebben. Hij kan dan een vergunning voor werktijdverkorting aanvragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met deze vergunning mag hij u minder uren laten werken dan in uw contract staat, bijvoorbeeld twintig uur in plaats van veertig uur per week, en zelfs nul uur per week. De vergunning geldt voor maximaal zes weken. Verbetert de situatie binnen zes weken niet, dan kan uw werkgever de vergunning laten verlengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In welke branche werk je?
Sommige branches dwingen(verzoeken je ten zeerste om vrij op te nemen), dan binden ze consequentie aan jouw werkuren/dagen.
Dus ..... Het komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verplicht laten opnemen van je basis verlof als er geen werk is mag niet.
De werkgever zal je aan het eind van de loon periode dus gewoon je loon volledig moeten uitbetalen.

maar ik lees iets over verlof opbouw en tijd voor tijd.

In een aantal CAO is het zo dat je voor overwerk tijd voor tijd krijgt. Dan kan het in een aantal gevallen zo zijn dat deze aangewezen worden door de werkgever,
Een bekende branche is de touringcarbranche veel werk in de zomer weinig in de winter