Heb ik recht op een uitkering?

Ik ben zwanger en heb vanaf oktober geen baan meer. Ik kan nu ook moeilijk aan werk komen aangezien er al een buikje zichtbaar is. Ik woon sinds een maand samen met mijn vriend in een huurwoning. Mijn vriend is rijschoolhouder en heeft wel een baan. Heb ik recht op een (bijstands)uitkering?

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn vriend werkt nu tijdelijk ook niet ivm ziekte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als je langer dan 26 weken gewerkt hebt, had je recht op WW na het einde van je werk.
Als je partner een inkomen heeft, is de kans dat jij recht op bijstand hebt minimaal - bijstand is feitelijk een nooduitkering voor als er niets anders is. (En ik weet niet hoe oud je bent, tot 27 jaar krijg je sowieso geen bijstand maar een werk- of scholingsaanbod).
Doe hier de test om te kijken of er opties zijn: http://rechtopgeld.nl/test/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat geen bijstand tot de 27 alleen geldt voor hen zonder startkwalificatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ze dan goed uit moeten zoeken, kan best.

Andere antwoorden (4)

Dat geloof ik niet, wanneer je samen woont en je vriend heeft een autotijschool, dan heb jij ook helemaal geen bijstandsuitkering nodig. Haha, wat wil je toch, zitten rijk worden? bijstand is voor mensen die geen baan hebben maar wel weer aan het werk kunnen/moeten en zich niet zonder die uitkering kunnen redden...

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als jij geen baan meer hebt over een tijdje, dan moet je vriend jou onderhouden.

Toegevoegd na 4 minuten:
... en het ligt er ook een beetje aan hoelang je hebt gewerkt, anders heb je eerst wel recht op een ww uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's toch wel hard anne? ze is zwanger, raakt haar baan kwijt en haar vriend is ziek. is dit niet juist waarom we een sociaal vangnet hebben? maar inderdaad, na de bevalling zo snel mogelijk weer aan het werk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde het niet hard, maar dat is wat zo als eerste in mij op kwam... Als je vriend een eigen bedrijf heeft en jij hebt geen baan meer en je bent gaan samen wonen, dan moet het vriendje je onderhouden. Dat is juist het sociaal vangnet, als ze alleen had gewoond dan had ze ws eerst ww gekregen als ze lang genoeg heeft gewerkt, en daarna bijstand... Dat is helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het niet Anne... ze heeft wel degelijk recht op een uitkering (WW uitkering) als ze de afgelopen 36 weken een baan heeft gehad.
Oh ik zie nu je toevoeging ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlinder! Dan heb je niet half gelezen wat ik heb geschreven!
Aangezien je vriend inkomen heeft verwacht ik eigenlijk van niet. Op de site van het ministerie (zie link) kun je terugvinden aan welke voorwaarden je moet voldoen. Een relevant stukje heb ik hieronder neergezet:

Wanneer heb ik recht op bijstand?
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan vindt. Er is een aantal voorwaarden.

Voorwaarden bijstandsuitkering
U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U bent niet gedetineerd.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
Eigen vermogen en bijstand
Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor gehuwden en voor alleenstaande ouders is het maximumbedrag aan eigen vermogen in 2010 € 10.960. Per 1 januari 2011 is dit bedrag € 11.110. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag in 2010 € 5.480. Per 1 januari 2011 is dit bedrag € 5.555. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken. De waarde van uw eigen huis valt ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2010 maximaal € 46.200 buiten beschouwing gelaten. Vanaf 1 januari 2011 is dit bedrag € 46.900.

Als de waarde van uw huis verminderd met de al afgeloste hypotheek meer is dan het genoemde maximumbedrag, kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening met uw huis als onderpand. De gemeente sluit in dit geval een zogeheten krediethypotheek af.

Toegevoegd na 20 minuten:
jee, wat lastig; lijkt me erg vervelend om je hierover te moeten drukmaken tijdens de zwangerschap. je kunt natuurlijk kijken naar de bovenstaande voorwaarden. ik begrijp dat je tot oktober werkt, dus afhankelijk van hoe lang je hebt gewerkt heb je recht op ww. Als je tijdens je zwangerschap in de ww terecht komt gelden er wat andere regels en krijg je een vergoeding van het uwv. Na je bevalling gaat de ww weer in. Dit moet je allemaal ZELF regelen. Meer info mag ik hier niet bij plakken (te veel tekst) maar is te vinden via de 2e link.

Sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tot oktober hebt gewerkt ligt eraan vanaf wanneer zou je recht hebben op ww.
ronron1212
13 jaar geleden
Een bijstands uitkering kan je vergeten als het gezamelijke inkomen ergens boven de 1300 netto is.wie die 1300 euro binnenbrengt maakt dus ook niet uit