wat te doen in mijn situatie?

ik heb een wajong.
maar ook een hobby.

je mag wat bijverdienen met een wajong uitkering.
maar ja ik heb ook kosten. kan niet zeggen dat ik er echt iets aan overhou. ik zou dat geld toch moeten aangeven aan de belasting. en ik zou dat geld toch ook aan moeten geven bij de wajong. je kunt met een kvk nummer spullen belasting vrij aanschaffen zolang dat is voor je eigen bedrijf. nou heb ik ook gehoord dat je tot 4000 euro per jaar aan belasting vrije gifte mag hebben.

iemand misschien een idee hoe ik het precies kan aanpakken? misschien wel twee ideeen?

alvast hartelijk dank. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Idee een: contact opnemen met KvK, die hebben vaak startesdagen
Idee 2 : contact opnemen met de uitkeringsinstantie
anneliez
13 jaar geleden
Er van uit gaande dat je een KvK-nummer en BTW-nummer hebt (of aan gaat vragen) en een administratie voert, het volgende:
Wat de BTW betreft kom je waarschijnlijk in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling. Hiervoor moet het saldo voor de BTW minder zijn € 1883 of hoef je helemaal geen BTW af te dragen (€ 1345)
Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling.html
-
Daarnaast bestaat er een uren criterium om volgens de belastingdienst als kleine ondernemer aangemerkt te worden. Zie:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/inkomstenbelasting_voor_ondernemers-33.html
-
Voor het bijverdienen met een Wajong-uitkering geldt het volgende:
Uitkeringsgerechtigden mogen bijverdienen naast de wajong-uitkering. De grens van het bijverdienen wordt bepaald door de hoogte van de wajong-uitkering. Bij volledige uitkering mag maximaal 20% van het minimumloon bijverdiend worden.
Extra verdiensten moet je wel opgeven voor de inkomstenbelasting als (voorlopig?) neveninkomsten en betaalt hier dus belasting over.
Afhankelijk van het type bedrijf (hobby) dat je voert moet je eventueel ook nog rekening houden met een WA verzekering (verzekering jegens ontstane schade aan derden door jouw schuld / bedrijfsvoering)
Neem voor de zekerheid even contact op met de arbeidsdeskundige of andere (vertrouwens) medewerker bij de instantie waar je onder valt. Dit voorkomt problemen achteraf.
Er bestaan ook (tijdelijke) regelingen als je bijverdiensten te hoog worden, maar dat is mede afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik ga dit eens goed doorlezen bedankt.