Kun je uitwonende beurs krijgen voor 2 personen(studerend)wanneer je een 1 slaapkamer appartement huurt? Deze die op je vaders naam staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Als deze op je vaders naam staat ben je thuiswonend. Het kan wel maar er is een kans dat je de DUO op je dak krijgt en alles terug moet betalen, plus nog een gigantische boete. Gevolg: Jaren in de schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij op een ander adres staat ingeschreven dan je vader zou je dat gewoon moeten krijgen volgens mij. Dan maakt het niet uit wie de verhuurder is
anneliez
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Als jij niet bij je vader inwoont maar een appartement huurt dat zijn eigendom is, mag je gewoon een uitwonendenbeurs aanvragen.
Je mag zelfs zélf een huis kopen en een uitwonendenbeurs aanvragen. Het gaat er alleen om dat je niet bij je ouders inwoont.

Zo was dat in mijn studententijd ook, ik heb met hulp van mijn ouders een huis gekocht en daar kamers in verhuurd, met behoud van basisbeurs voor uitwonenden.

Als je het niet zeker weet, kun je natuurlijk ook gewoon even de IB-groep bellen!

Studiefinanciering
Voor het ontvangen van de studiefinanciering maakt het niet uit of een student huurt of koopt. “Of je nu kraakt, een woonboot huurt of een huis koopt, maakt voor ons niet uit”, zegt Daniel Blok voorlichter bij de IB-Groep. “De student moet alleen kunnen aantonen dat hij uitwonend is, om zodoende recht te hebben op een hogere beurs.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het appartement alleen op je vaders naam staat, en je vader er dus niet zelf ook woont, is dat geen enkel probleem.

Dit soort constructies komen wel vaker voor. Ik woon zelf naast een studentenhuis dat eigendom is van de vader van één van de studenten.