Wanneer is een niet commerciele organisatie failliet verklaard?

Wat zijn de tekenen waaraan je kan zien dat zo'n organisatie richting faillissement gaat?

Toegevoegd na 50 seconden:
Het is een stichting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een stichting stevend op een faillissement af als er een groot beroep wordt gedaan op het eigen vermogen. Hiervoor moet je inzicht hebben in de jaarrekening en de begroting van de stichting. Op het moment dat daarin duidelijk staat dat de stichting meer geld uitgeeft dan ontvangt en er is geen reorganisatie opgestart dan kun je verwachten dat er iets mis kan gaan. maar omdat duidelijk te kunnen zeggen heb je wel informatie nodig.
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten.

Je kan het misschien zien aan een zemuwachtige boekhouder en directeur. En je kan het merken als er bezuinigd wordt op het kerstpakket en op volgens jou noodzakelijke vernieuwingen op je afdeling.

Toegevoegd na 50 seconden:
Ook driftig zoeken naar een fusiepartner kan een teken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als plotseling geen internet en na een dag weer wel? Geen feestjes voor het personeel mag gehouden worden? Het personeel heel zuinig met water moet worden om gegaan?
De faillietverklaring geschiedt door de rechtbank.

De tekenen zijn wanneer nu, maar ook in de toekomst, de organisatie niet meer aan haar (financiele) verplichtingen kan voldoen.
Dus een tijdelijk tekort aan geld kan opgelost worden door bezittingen in geld om te zetten (liquide maken).