Als de aandelen dalen hoort je de term winstnemen. Hoe komt het dat als de beurs stijgt ze het nooit hebben over verliesnemen?

Ik zou juist denken bij een dalende beurs wordt verlies genomen en winst genomen bij een stijgende beurs

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jawel hoor, dan hoor je die termen ook.
Het ligt er maar aan wat je uitgangspositie is.

Als je een aandeel koopt voor 10 Euro, het wordt 100, en daarna daalt tot 50, dan kun je winstnemen, omdat je bang bent dat het nog verder naar beneden gaat. Je hebt dan niet de optimale winst van 100, maar die 50 heb je wel te pakken.

Andersom gaat ook op.
Als je een aandeel koopt voor 100 Euro, het wordt 20, en dan komt er een stijging tot 60, dan kan er worden geadviseerd: "neem je verlies". In dat geval denk je dat het met het herstel van dat aandeel snel afgelopen zal zijn.

Wat jij noemt in je toelichting, dàt zou misschien vaker voor kunnen komen. In beide gevallen ben je dan onzeker, over verder stijging of verder daling, en wil je gewoon geld zien. En weer goed slapen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
goed antwoord