Zit in de basisverzekering overal hetzelfde?

Je tig verschillende zorgverzekeringen en ze bieden allemaal een basisverzekering, maar is die bij elke verzekeringsmaatschappij hetzelfde? De prijzen verschillen nogal een beetje, dus ik verwacht het niet....

Maw verschillen de zorgverzekeringen alleen in de aanvullingen daarop?

7 jaar geleden
1.7K
SimonV
7 jaar geleden
Zie ook: http://www.startpagina.nl/v/zorgverzekeringen/vraag/604257/basispakket-zorgverzekering-overal-even-duur http://www.startpagina.nl/v/zorgverzekeringen/vraag/604291/bedrag-zorgkosten-basispolis-goedkoper-budgetpolis

Antwoorden (3)

Ja, voor wat betreft behandelingen die vergoed worden. Maar niet alle verzekeraars hebben met alle behandelaars een contract, wat je beperkt in je keuze van waar je heen gaat.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar het aantal behandelingen is bijv. overal gelijk?
Computoon
7 jaar geleden
Ja. Het is een standaardpakket.
Het klinkt heel logisch als alle verzekeringen hetzelfde bieden vanuit de basisverzekering. Toch is dat maar ten dele waar. Zeker waar het op vergoeding van hulpmiddelen aankomt houden verzekeringen er hun eigen beleid op na en kennelijk mag dat. Om een paar voorbeelden te geven: Bij de ene verzekering mag je orthopedische schoenen al na 15 maanden vervangen en bij de andere pas na 18 maanden. Bij de ene verzekering is de gebruikersvergoeding voor een hulphond slechts 260 euro per kwartaal en bij de andere 325 euro. En ook is de ene verzekering veel coulanter waar het de toekenning van hulpmiddelen betreft dan de andere. Daar zijn duidelijke verschillen in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De dekking van de basisverzekering wordt door de overheid vastgesteld, dus is elke zorgverzekering gebonden zich hieraan te houden. Dit betekent dus dat elke verzekeraar een gelijke basisdekking heeft, ongeacht welke je kiest.

Het verschil in prijs komt door de verschillende polissen die zij hebben. Zo is de 'restitutiepolis' altijd duurder dan de 'naturapolis' omdat hierin meer keuze gemaakt kan worden in de behandelaars.
Bij de naturapolis heeft de verzekeraar namelijk afspraken gemaakt en een contract afgesloten met bepaalde zorgaanbieders. Je moet dan ook naar die zorgaanbieders gaan, die op hun lijst staan, om een volledige vergoeding te krijgen.
Bij de restitutiepolis heb je zelf de vrije keuze bij wie je je laat behandelen. Je betaalt de zorgaanbieder dan meestal zelf en kunt dit bedrag dan declareren om weer terug te krijgen dan de verzekeraar.
Dan wordt soms ook nog een combinatie- of mixpolis aangeboden, waarin onderdelen gemixt zijn, die danwel door de natura- of middels restitutie vergoed worden.

Ook al is de basisverzekering gelijk in dekking, dan kan de ene verzekeraar toch hogere premies rekenen dan de andere. Deze soms grote verschillen liggen aan verschillende factoren. De kwaliteit van service die zij bieden op het gebied van klantencontact kan al uitmaken...alles online regelen is bijv. zo al goedkoper. Zo verlangen zij bijv. ook soms dat je de medicatie door een bij hen gecontracteerde online apotheek bestelt. Een fysieke apotheker is namelijk altijd duurder.
Verzekeraars met een hoger kostenniveau zullen ook lagere premies kunnen doorberekenen aan hun klanten dan die met een laag kostenniveau.
Ook heeft niet elke verzekeraar zoveel winst gemaakt als een andere en is de marge dus kleiner.De gewenste marge van de verzekeraar maakt dus ook al uit in de premie.