Welke zorgverzekeringen vergoeden de eigen bijdrage WMO zorg vanuit de aanvullende pakketen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Die zul je zelden of niet aantreffen. Het gaat namelijk om zorg die niet onder een zorgverzekeraar valt (tegenwoordig). En waarom zou je je als zorgverzekeraar "bemoeien" met iets wat niet onder je hoede valt?

De eigen bijdrage is ook nog afhankelijk van het inkomen, het vermogen, de leeftijd en de gezinssamenstelling. Als je het met de hoogte niet mee eens bent, kun je bezwaar maken bij het CAK. Zie daar maar eens iets op te denken als zorgverzekeraar (als je al zou willen, want zoals gezegd is de WMO iets dat door gemeenten wordt uitgevoerd. En ieder doet het op z'n eigen manier, ook afhankelijk van de financiële situatie van de gemeente).

Op internet heb ik maar 1 gunstige uitzondering gevonden maar dan alleen nog voor inwoners van Rotterdam (die bij hen verzekerd zijn) voor bepaalde elementen van de WMO. IZA-Cura heeft het zogeheten Rotterdampakket en daarmee krijg je de eigen bijdrage voor een "WMO-huishoudelijke hulp" vergoed maar nooit hoger dan de werkelijke bijdrage en niet hoger dan 'een eigen bijdrage die geldt bij 130 procent van het wettelijk minimumloon".

Toegevoegd na 8 minuten:
Zoek ook eens op de naam van deze zorgverzekeraar in combinatie met je eigen woonplaats. Ik zie dat ze bijv. in Den Haag iets soortgelijks hebben maar weer met andere voorwaarden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op www.iza cura.nl, onderdeel 'over IZA-Cura', staat een lijst van gemeenten met wie IZA-Cura een contract afgesloten heeft.

Toegevoegd na 3 uur:
Menzis, een concurrent, heeft weer een 'collectiviteitsregeling' met Almere.

Het advies mag zijn, om voor een antwoord contact op te nemen met de gemeente, om te bezien of ze met een bepaalde zorgverzekeraar iets afgesproken hebben. Verwacht niet te veel en lees vooraf de algemene voorwaarden.
Computoon