Kan bij een collectieve verzekering het geld op zijn?

Iemand vertelde dat een collectieve verzekering een maximale pot heeft waaruit uitgekeerd wordt, is de pot op, dan heb je pech. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Rekenkundig zou je dat zo kunnen bedenken maar in de praktijk werkt het anders.

Verzekeraars kunnen weer een herverzekering afsluiten bij een andere verzekeringsmaatschappij en dit zullen ze doen als ze bijv. zeer specifieke risico's in hun portefeuille hebben.

Kortom, als een schade voldoet aan de polisvoorwaarden dan dient een verzekering gewoon uit te keren als de klant zijn premie juist, tijdig en volledig heeft betaald. Dat is de overeenkomst. En als er in een jaar veel schades zijn, loopt de winst van de verzekeraar terug. Dat is een bedrijfsrisico. Als er weinig wordt uitgekeerd, kan er weer meer 'in de pot'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kortom, de verzekeraar moet intern regelen dat er altijd voldoende geld beschikbaar is om alle toegewezen schades uit te kunnen betalen. Hoe hij dat doet, is zijn zaak.

De verzekeraar weet (op basis van ervaringscijfers) met welke frequentie zich schadegevallen voordoen en welke schadebedragen gemiddeld worden uitgekeerd. Rekening houdend met de eigen exploitatiekosten (enz.), de gewenste winstmarge enz. weet de verzekeraar het bedrag dat hij aan premie moet 'vangen'.
Computoon