Een contract is rechtsgeldig vanaf het moment dat beide partijen ermee akkoord zijn gegaan. Dat kan schriftelijk, maar ook mondeling zijn. Een contract hoeft dus niet ondertekend te zijn om rechtsgeldig te zijn. Wel is het zo dat de partij die de ander aan het contract wil houden moet bewijzen dat de ander daarmee akkoord is gegaan. Dat is het gemakkelijkst wanneer beide partijen het contract hebben ondertekend, maar kan bijvoorbeeld ook door een e-mail waarin dat bevestigd wordt.

Er zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden. Daarnaast zijn er ook een paar uitzonderingen.