Ik krijg na anderhalf jaar nog een rekening van mijn zorgverzekeraar mag dit nog zomaar?

Het betreft een rekening voor een bezoek aan een tandheelkundig centrum van een ziekenhuis. Ik heb van het ziekenhuis wel al de rekening ontvangen betreffende reparatiemiddelen voor mijn gebit en deze betaald. Deze rekening betreft honorarium( uren) voor mijn bezoek en valt onder het eigenrisico wat ik nog niet opgebruikt had dat jaar.Het ziekenhuis geeft als reden dat ze zo laat gedeclareerd hadden bij de zorgverzekeraar omdat ze een nieuw facturatiesysteem hebben gekregen. Maar ik vind niet dat dit een reden mag zijn om je klant nog zo laat een rekening te sturen. Deze rekening is zonder ook enige uitleg verstuurd met de reden waarom zo laat en ik ben ook niet van te voren ingelicht hierover. Ik vind het niet netjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is zeker niet klantvriendelijk, maar het mag. De behandeling is 'genoten' (de prestatie) en daarmee staat de verplichting tot betalen (de tegenprestatie) vast. Overigens kan men niet tot in de oneindigheid factureren; na 5 jaar niets meer van zich te hebben laten horen, kan men betaling niet meer juridisch afdwingen.

"Burgerlijk Wetboek Boek 3
Artikel 307

Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Kleine aanvulling: de vijf jaar is regelend recht, geen dwingend recht. Het kan zijn dat de verzekeraar daar in de voorwaarden vanaf geweken is. Ik heb overigens mijn verzekering bekeken (CZ) en die wijken niet af.