Een vriend van mij heeft thuis een Poolse zwartwerkende schoonmaker, is hij hierbij verzekerd tegen diefstal?

De schoonmaker heeft de huissleutel gekregen (er hangen wel camera's bij de ingang). Hij was laatst 2 weekjes op vakantie en dan zou de schoonmaker dus alle waardevolle spullen kunnen hebben meegenomen, ze wist overigens ook dat ze op vakantie waren. Tenslotte mijn vraag: zijn ze verzekerd, of moet hier een speciale verzekering voor worden afgesloten (welke?).

Dit is overigens allemaal hypothetisch er zijn niet echt spullen gestolen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Of hij zwart werkt is niet relevant.
Als hij spullen jat, dan is hij sowieso strafbaar.

Je moet even bij de verzekering nagaan of hij verzekerd is voor diefstal in de woning als er geen braakschade is.

Veel verzekeringsmaatschappijen dekken standaard niet diefstal dmv insluiping, valse sleutel of diefstal waarbij de dader een valse hoedanigheid aanneemt. Bij deze vormen van diefstal heb je dus geen bewijs van de diefstal. (geen braaksporen)

Ik heb het zelf mee gemaakt in de garageruimte die ik huur, de dader, vermoedelijk een vorige huurder, is met een sleutel naar binnen gegaan en heeft de boel leeg geroofd. Gelukkig had ik, zonder dat ik het wist, een verzekering afgesloten die insluiping dekt!

Toegevoegd na 5 minuten:
P.s. diefstal dmv valse sleutel moet je niet zien als dat hij er"op een valse manier is aangekomen hè! En is hier ook niet van toepassing maar gaat om de dekking bij de verzekering.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog een kleine aanvulling:

Omdat je weet wie het is, zal een verzekeringsmaatschappij pas gaan uitkeren als het politieonderzoek niets opgeleverd heeft. Als het bekend is wie het heeft gedaan zal men zal de schade en goederen verhalen op de dader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist en volledig; oftewel volledig juist! 12 points.

Andere antwoorden (3)

Wij hebben in Limburg ook regelmatig Hollandse zwartwerkers. Gelukkig hebben wij ook camera's en ze moeten hun paspoort inleveren. Je weet 't maar nooit met die Hollanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed Limburger. Ook anderen dan Polen en Limburgers kunnen crimineel zijn. Jammer dat de PVV niet meer de grootste is in Limburg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was de + vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lossen de Limburgers en de Polen zelf wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor xJenz!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps! de plus as voor Ast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij een plus!
Je weet niet of de schoonmaker zwart werkt, want een schoonmaker moet zelf zijn inkomsten opgeven.
Dat hoeft niet degene te doen die hem inhuurt.
Er kan in dit geval geen sprake zijn van diefstal na inbraak want hij heeft de sleutel eerlijk gekregen.
De inboedelpolis en de verzekeringmaatschappij of tussenpersoon kunnen uitsluitsel geven voor deze situatie. Lijkt me heel inzicht gevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit of je wit/zwart werkt of dat je een sleutel aan iemand afgeeft. Wegnemen van een andermans goed zonder diens toestemming is strafbaar. Echter bij geen sporen van braak kan je meerdere problemen krijgen. Probeer maar aan te tonen dat een van jouw sleutelhouders iets heeft gejat. Probeer maar eens geld te beuren van de verzekering, deze willen toch graag een aantoonbare wijze waarop iets is weggenomen. Komt bij dat het weggeven van een sleutel het wel heel makkelijk maakt om deze te dupliceren, waardoor de groep mensen die bij jou in huis kan komen wel heel groot kan worden. Als je goede beveiliging hebt zorg dat vooral ook dat deze zo hangt dat gezichten worden opgenomen. Vaak weten mensen die bij jou in huis komen dat je beveiliging hebt en dat maakt het ook weer makkelijker om binnen te komen zonder dat je veel last hebt van de door jou aangebrachte apparatuur.
Als de zwartwerker een heftig ongeval krijgt en arbeidsongeschikt raakt is het zo dar hij de opdrachtgever aansprakelijk kan stellen. Zwart werken is dus niet per definitie een goedkope oplossing voor extra hulp, zeker niet als het fout gaat.