Levensverzekering op naam van ex

Toen ik getrouwd was heeft mijn ex man een levensverzekering op zijn naam afgesloten,wij zijn nu 5 jaar gescheiden, mijn vraag is heeft ik nu recht op de Levensverzekering?Er staat niks op papier.

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn wel papier, de levensverzekering staat op de naam van mijn ex man.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Als de verzekering wordt betaald op jou leven en niet op dat van je man dan is de verzekering van jou. In die verzekering zal hij wel als begunstigde staan dus.

Toegevoegd na 1 uur:
Als de polis is afgesloten op de naam en het leven van je man dan is hij van hem. Dan heeft hij je nu wel al verwijderd als erf genaam.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de betreffende polis staat wie de begunstigde is. En als die niet expliciet genoemd is, dan zijn het de wettelijke erfgenamen. Een levensverzekering kan verschillende vormen hebben, bijv. alleen uitkering bij overlijden (riscoverzekering) , maar ook uitkering op een bepaalde einddatum is mogelijk (gemengde verzekering).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wettelijke erfgenamen van wie?
Ik wil niet vervelend doen maar als er niks op papier staat is er geen levensverzekering.
Als je een verzekering afsluit krijg je altijd een polis met de daarbij horende polisvoorwaarden.
Als je heel zeker weet dat die verzekering is afgesloten zijn er dus ergens papieren -geweest-. Kijk of je ze alsnog kunt vinden. Zo niet dan zijn die papieren wellicht bij je partner terecht gekomen bij de scheiding.
Weet je de naam van de verzekeraar nog? Of van de tussenpersoon? Misschien kun je via die weg informeren naar de polis. Lees die aandachtig en trek je conclusie.

Overigens: hier is ook een levensverzekering maar die is gekoppeld aan de hypotheek. Als de hypotheek word beëindigd, wat bij een scheiding meestal het geval is, vervalt ook die bijbehorende levensverzekering. Ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld was maar dat behoord tot de opties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ex de verzekeringnemer is dan is hij de eigenaar van de polis en kan hij bepalen wie begunstigde is. Of jij de verzekerde bent is niet belangrijk.
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan moet de waarde van de polis in de boedelscheiding zijn meegenomen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ook van belang is voor het helder krijgen van de situatie, is wat het doel bij het afsluiten van de verzekering was.
Bij voorbeeld: Als de verzekering op het leven van de vrouw is afgesloten: als de man extra kosten na het overlijden van de vrouw uit de verzekering wilde kunnen betalen.
Het is altijd verstandig om de begunstigde de premie uit zijn/haar eigen vermogen te laten betalen.
Dit ter voorkoming van het moeten betalen van erfbelasting (vroeger successierechten geheten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een levensverzekering afsluit dan staat er een rijtje met begunstigden. Meestal is dat als eerste de wettelijke partner, daarna de andere erfgenamen.

Het kan zijn dat er expliciet een naam is genoemd als begunstigde (vaak de partner). In dat geval blijft dat zo, ookal ben je gescheiden. Jouw ex-partner zou dan zijn polis moeten aanpassen, tenzij hij jou nog steeds als begunstigde wil hebben. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als jij alimentatie ontvangt en jij zonder zijn alimentatiebetalingen niet rond kan komen.

Als er geen naam genoemd staat en dus de begunstigde zijn partner is, krijgt zijn eventuele nieuwe parner de verzekeringsuitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de informatie wat vaag.
Jouw ex-man heeft hem afgesloten. Hij is de verzekernemer.
Op wiens leven is ie afgesloten?
Op ZIJN leven of op JOUW leven? (dat is de verzekerde)
Wie staat er als begunstigde op de polis?
Als hij hem heeft afgesloten op JOUW leven, dan betaalt de verzekering uit als jij overlijdt aan de begunstigde die op de polis staat.
Als hij hem heeft afgesloten op ZIJN eigen leven, dan betaalt de verzekering uit na ZIJN overlijden aan de begunstigde die er op staat. Omdat jullie gescheiden zijn is de kans niet heel groot dat jij (nog) als begunstigde op de polis staat.Maar dat zou nog kunnen. Als jullie kinderen hebben kunnen zij dat zijn, maar zelfs ook een eventuele nieuwe partner!

Maar zolang jullie allebei in leven blijven wordt er niets uitbetaald.