Kan iemand die regelmatig met de trein reist bij de uvv vergoeding krijgen?

De reden in ik kan niet op mijn zelf wonen ik voel mij ontspannen als ik met de trein reist, ik kan amper rond komen en bij sparen hou ik met reis geld niets over.
Ik zou meer begrip willen krijgen dat reizen mij rustiger maakt dan veel te maken krijgt van stress van het idee dat er cliënten zitten met allerlei problemen ik wil ze uit de weg voor mij hobby om trein fotos te maken

een jaar geleden
1.8K
Ritsuka
een jaar geleden
Wat is de reden van de treinreis? Prive of werk?
jc54
een jaar geleden
In uitzonderlijke gevallen zou je reiskostenvergoeding van UWV kunnen krijgen, maar dat moet je bij het UWV zelf navragen/aanvragen.
jc54
een jaar geleden
@Ritsuka; Wil je meer weten over deze GoeiVraaag-steller, lees dan zijn ander vragen ook even door.........

Antwoorden (2)

Nee, voor het hobbymatig reizen met de trein krijg je geen vergoeding. Niet van het uwv (ik neem aan dat je uwv bedoelt en niet uvv) en niet van een andere organisatie of instantie.

Als reizen noodzakelijk is voor werk, kun je in bepaalde gevallen (afhankelijk van werkgever en contract) vergoeding krijgen voor je reiskosten.

Is reizen noodzakelijk voor bijvoorbeeld het bezoeken van zorgverleners (of als je in een zorginstelling woont het bezoeken van familieleden), dan is er in bepaalde gevallen vergoeding mogelijk vanuit de zorgverzekering. Die gevallen zijn zeer beperkt, daar voldoe je denk ik niet aan.

Verder is er alleen vergoeding van reiskosten mogelijk als je een minimuminkomen hebt en eerstelijns familieleden bezoekt die ofwel in een ziekenhuis oid, of in een gevangenis verblijven. In dat geval kun je via de bijzondere bijstand van de gemeente een bijdrage krijgen in de kosten voor noodzakelijk vervoer.

Wat jij benoemt als reden voor het reizen per trein is een vorm van hobby. De ene persoon wordt rustig van schilderen, die moet zelf betalen voor de kosten van doeken, verf en kwasten. De ander wordt rustig van legpuzzels maken, die moet zelf betalen voor de aanschaf van puzzels. Weer een ander wordt rustig van wandelen in het park om de hoek, dat is gelukkig gratis, afgezien van een goed paar wandelschoenen. Jij gaat graag reizen met de trein, als hobby of vrijetijdsbesteding. De kosten daarvoor moet je dus zelf betalen.

Via de NS kun je wel diverse vormen van korting krijgen, met name als je in de daluren reist. Dat is in elk geval veel goedkoper dan losse kaartjes uit de automaat halen of gewoon met een OV-chipkaart inchecken zonder korting.
Toegevoegd op 2 december 2022 18:21: bron
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Inekez1, het UWV, de gemeente of de zorgverkering zal het waarschijnlijk niet vergoeden, maar er is vast wel een weldoenersorganisatie te vinden die een ov-abonnement voor deze persoon wil betalen, en anders is een crowdfunding-actie misschien een oplossing! Er zijn allerlei voorbeelden van acties waarbij relatief eenvoudige wensen heel snel werden vervuld door de goedgevigheid van mensen. Nu, in de maand december (2022), maakt de vraagsteller hierop misschien zelfs nog meer kans: dan wil men over het algemeen nog wat meer denken aan andere mensen.
Je kan proberen om bijzondere bijstand bij de gemeente aan te vragen. Je hebt dan wel een brief van een arts nodig waarin hij of zij uitlegt dat reizen voor jou nodig is om te kunnen ontspannen.
een jaar geleden