Kan ik ook energietoeslag krijgen voor lage energiekosten?

Ik vraag mij af of de energietoeslag ook geldt als je een studio huurt. Ik huur op dit moment een studio. Ik betaal slechts 15 euro voor energie voor gemeenschappelijke ruimte en 52,50 voor prive gebruik. Ik zit verder ook in de bijstand. Zou ik, gelet op de kleine bedragen, ook in aanmerking komen voor de energietoeslag?

1.1K
Inekez1
een jaar geleden
Om de regeling niet te ingewikkeld te maken met allerlei berekeningen per persoon, is gekozen voor een vast bedrag voor elk huishouden tot een bepaalde inkomensgrens. Voor de een zal dat veel minder zijn dan de werkelijke extra kosten voor energie, voor de andere is het wellicht een mooie meevaller. Let op: als je huidige (afgelopen jaar) maandbedrag ongeveer 67 euro per maand was en nog niet tussendoor (januari) is verhoogd, dan kun je nog wel een flinke nabetaling verwachten. Ook zal het nieuwe maandbedrag voor komend jaar dan flink hoger kunnen zijn. Wat je extra moet betalen zou wel eens in de buurt van die 800 euro kunnen komen die je van de gemeente ontvangt. Overigens krijg je waarschijnlijk nog 500 euro extra, omdat niet alleen de energiekosten maar ook je boodschappen flink duurder gaan worden. Zelfs met een laag energieverbruik en zuinig inkopen is die 1300 euro voor een heel jaar een tegemoetkoming en geen dekking van je extra kosten.

Antwoorden (1)

Er wordt bij de energietoeslag niet gekeken naar je werkelijke energiekosten. Dus jij komt ook in aanmerking.
een jaar geleden