Ik heb een WIA-uitkering (65 procent) en ben gestart met een bedrijf. Wordt er dan gekort op mijn WIA?

Ik ben voor 65 procent arbeidsongeschikt. Ik heb inmiddels een wia vervolguitkering.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Inkomsten uit bedrijf zullen ze wel korten lijkt mij.

Antwoorden (1)

Ja, de inkomsten worden verrekend met je uitkering. Als uit de werkzaamheden van je bedrijf blijkt dat je minder arbeidsongeschikt bent dan eerder werd vastgesteld, dan kan je percentage arbeidsongeschiktheid gewijzigd worden.

UWV:
Als u start als zelfstandige geeft u dit aan ons door, samen met een schatting van uw inkomsten. Als u naast uw uitkering werkt als zelfstandige, verrekenen wij een deel van uw winst achteraf met de Ziektewet-, WAO-, WAZ-, Wajong- of WIA-uitkering die u in het afgelopen jaar heeft ontvangen. Zolang niet bekend is wat uw winst is, is de hoogte van uw uitkering een schatting. Wij bepalen de definitieve uitkering op basis van uw winstcijfers, die wij van de Belastingdienst krijgen. Hebben wij u te veel betaald? Dan betaalt u het te veel betaalde bedrag terug. Heeft u te weinig ontvangen? Dan betalen wij u zo snel mogelijk het nog te ontvangen bedrag. Wij doen dit om te voorkomen dat u achteraf veel geld moet terugbetalen. Als het nodig is, passen wij uw uitkering aan.