Wat gebeurt er als je in de ziektewet zit en je raakt zwanger?

In Maart 2020 in de WW gekomen d.m.v. baanverlies dankzij corona.
In Juni helaas in het ziekenhuis gekomen en enkele dagen opgenomen geweest en daarna in de ziektewet terecht gekomen.
Geen baan gerelateerde ziektewet dus.
En ik ben onverwachts zwanger geraakt en nu rond de 9 weken.
Onverwachts niet helemaal maar ik zat in een traject om te kijken, waarom zwanger worden niet lukte en o.a. kwam ook de ziekenhuisopname daardoor.

Nu vraag ik mij af, moet ik nu al meteen vermelden dat ik zwanger ben en heeft dat gevolgen voor mij ziektewet?
En buiten dit om zit ik al een tijd met de vraag, of de wekelijkse uitbetalingen van de ziektewet niet veranderd kunnen worden naar maandelijkse uitbetalingen?
Of zijn daar bepaalde regels voor?

Hoop dat iemand hier antwoord heeft.
Alvast bedankt voor de moeite nemen :)

Inekez1
3 jaar geleden
Waarom zou je de uitkering liever 1 keer per maand krijgen ipv elke week een deel? De ziektewetuitkering wordt altijd achteraf betaald. Het is dus niet zo dat je met 1 keer per maand de uitkering vooraf voor de komende maand gaat krijgen. Ik denk ook niet dat het überhaupt veranderd kan worden.
Witteroos
3 jaar geleden
Bedankt voor het reageren en inmiddels contact gehad met UWV.

Antwoorden (1)

Je moet bij het UWV een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. Maar dat hoef je nu nog niet te doen.
Ook als je van het UWV een ZW-uitkering ontvangt heb je recht op zwangerschapsverlof. Deze gaat in tussen de 4 en 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum. En vier weken voor je zwangerschapsverlof ingaat moet je de uitkering aanvragen.
Maar mogelijk heb je in de tussentijd ook al contact met het UWV, in verband met je ziekte (niet zwangerschap dus). Dan kan je altijd vragen wat je nu het beste kunt doen.