hoeveel kostgeld moet ik betalen als ik alleen woon met mijn moeder die leeft van een uitkering?

mijn moeder en 2 broertjes en ik moeten straks verhuizen vanwege haar scheiding maar dan krijgt zij een uitkering van 1500 euro per maand. nu zegt een kennis van ons die de boekhouding doet bij ons dat ik zodra we verhuisd zijn dat ik dan 700 euro verplicht ben om mee te betalen omdat mijn moeder dan haar toeslagen verliest omdat ik al werk.
ik ben trouwens 19 en mijn inkomen is bruto zon 1730 euro. netto word dat ongeveer 1500

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Je moet niks in de zin dat je het niet wettelijk verplicht bent te betalen. Maar je moeder is ook niet verplicht jou in huis te houden, maar door jouw inwonen gaat zij er financieel op achteruit.
Stel dat je moeder alleen naar dat huis zou gaan en huursubsidie/zorgsubsidie zou krijgen zou ze beter uit zijn als jij niet in zou wonen. (blijkbaar 700 eu).
Wat je dus zou moeten doen is OF zelf een huurwoning gaan nemen OF bij je moeder in gaan huren.
Je zal dan zien dat je ook al snel 700 euro kwijt bent aan huur+gas/water/licht+internetabo+weetikwat en dat is nog even afgezien van de kosten aan spullen/inrichting die je dan aan moet schaffen. Wat je voor kan stellen is de huur en andere vaste lasten naar ratio te betalen, en de boodschappen te delen. In het huidige geval als je dus beide 1500 netto ontvangt een 50-50 split. Dat is wellicht goedkoper/gunstiger dan op je zelf gaan wonen. Dus
crispy
4 jaar geleden
wat voor uitkering is dat? is dat van de overheid of bedoel je alimentatie?
Ritsuka
4 jaar geleden
Het Nibud heeft een rekenhulp voor kostgeld bepalen

Antwoorden (1)

Een uitkering van € 1500 per maand is boven de bijstandsnorm. Ze krijgt huurtoeslag en zorgtoeslag en misschien kindgebonden budget, als de broertjes nog jonger zijn dan 18 jaar. In de nieuwe situatie behoudt je moeder de zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Het verschil zit in de huurtoeslag die ze niet krijgt omdat jij (en je broertjes) medebewoners zijn. Het verlies aan huurtoeslag zal een € 300 maximaal per maand zijn. Het is redelijk dat je dit verlies als betaalt. Daarnaast zou je wat extra kunnen geven als kostgeld voor kost en inwoning. Een bedrag van € 700 als maandelijkse betaling is, gelet op je inkomen, aan de hoge kant. Een bedrag van € 500 per maand lijkt me redelijker.