Wat kun je doen als je bedrijfspensioenfonds de pensioenleeftijd nu al gaat verhogen naar 68 jaar?

wettelijk gebeurd er tot 2023 niets en blijft de pensioenleeftijd op 67 en 3 maanden staan maar ons pensioenfonds gaat nu alvast de pensioenleeftijd verhogen naar 68 jaar dat zou voor mij betekenen dat ik 9 maanden moet wachten voor ik mijn bedrijfspensioen krijg uitgekeerd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Hoezo verhogen ze de pensioen datum. Je bedoeld dat op de site staat dat de pensioengerechtigde leeftijd vermeld staat?

Antwoorden (1)

Vanaf 2018 wordt de pensioenrekenleeftijd aangepast. Deze gaat van 67 naar 68 jaar. Dit geldt alleen voor de pensioenopbouw vanaf 2018. De pensioenopbouw wordt vanaf 2018 lager. Uw opgebouwde pensioen vóór 2018 wijzigt niet. Het verhogen van de pensioenrekenleeftijd heeft geen invloed op uw AOW-leeftijd of pensioenleeftijd. U kiest nog steeds zelf wanneer u met pensioen gaat. Verhoging van de AOW- en pensioenrichtleeftijd kan het ‘pensioengat’ als gevolg van het verschil tussen de AOW-gerechtigde leeftijd en de pensioenleeftijd vergroten.

De verhoging van de pensioenleeftijd betekent dat pensioenfondsen en pensioenverzekeraars er vanaf 2018 in principe vanuit gaan dat u tot uw 68’ste pensioen opbouwt. Bij de meeste pensioenuitvoerders kunt u vervroegd, dus vóór deze officiële pensioenrichtleeftijd, met pensioen. Maar als u eerder stopt met werken, bouwt u niet maximaal pensioen op. Gaat u vóór uw 68’ste met pensioen, dan valt uw pensioen lager uit. Uw werkgever is niet verplicht om de pensioenleeftijd naar 68 jaar te verhogen. Maar als hij dat niet doet, mag u minder pensioen opbouwen. Uw pensioen zal ook dan lager uitvallen.

Het wordt er allemaal voor u niet overzichtelijker op om uw pensioen te plannen. Niet alleen doordat de AOW-datum niet gelijk loopt met de pensioenrichtleeftijd, maar ook doordat de verhoging van de pensioenleeftijd er toe kan leiden dat u verschillende pensioenpotten heeft. Een pensioenpot waarin pensioen is opgebouwd met als pensioenleeftijd 65 jaar, een pot die uitgaat van 67 jaar en vanaf volgend jaar 2018 dus een pot die uitgaat van 68 jaar. Pensioenuitvoerders mogen deze pensioenen bij elkaar voegen en uitgaan van één pensioenleeftijd, maar in de praktijk zal dat lang niet altijd gebeuren.

Een indruk van hoeveel pensioen u wanneer krijgt, kunt u vinden op het UPO (Uniform Pensioenoverzicht) dat u jaarlijks krijgt van uw pensioenuitvoerder. Een overzicht van pensioen dat is opgebouwd bij eerdere werkgevers staat op www.mijnpensioenoverzicht.nl.