Worden je ouders gecheckt of ingekort op uitkering als je elke maand geld stort (ongv 1600eu) om de school te betalen?

Ik heb sinds een paar dagen een sugar daddy omdat er geen andere manier is om zo snel zo veel geld te kunnen krijgen. Voltijd studie en kwam er veel te laat achter dat het zo erg veel kost. Ik zal het geld contant krijgen en zal het wel moeten storten als ik het geld over moet maken naar de bank van de school. Maar mijn moeder zit in de uitkering. Wordt zij hierop aangekeken? Zou ik dit zonder omkijken kunnen doen? Niemand mag weten dat ik dit doe, maar als de bank mij een keer zou opbellen en vragen hoe het zit, zou ik best kunnen vertellen dat ik een gulle vriend heb. Daar is toch niets mis mee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Ja, je ouders kunnen worden gekort (ik ga er nu wel van uit dat je nog thuis woont).
Als je dit te lang laat doormodderen, kan de overheid dit ook zien als fraude. En dat kan nog extra (financiële) ellende betekenen voor je ouders. Let goed op!
Als je het graag wil dubbelchecken, neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Doe je een particuliere studie? Want 1600 euro per maand, is wel een heel hoog bedrag.
Mijn advies zou zijn: zoek een bijbaantje en ga lenen bij de DUO.
Ik zelf heb mijn studie ook op deze manier moeten bekostigen en heb er geen spijt van gehad. Je hebt zelf alle touwtjes in handen en hoeft niet afhankelijk te zijn van anderen. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Ouders worden NIET gekort vanwege de € 1600 per maand contant uitbetaald. Zelfs niet als dit bij de instanties bekend zou zijn. Ouders kunnen wel gekort worden vanwege de kostendelersnorm. Maar alleen als gezelliehanna 21 jaar of ouder is en niet valt onder de wet studiefinanciering. Wettelijk moet over de contante uitbetaling schenkbelasting worden betaald over het meerdere dan € 2129 per jaar. Als dit niet gemeld wordt is zijn de schenkingen onbekend bij de instanties. Bekend worden zou kunnen als er een melding van derden wordt gemaakt (lees: als er geklikt wordt)
Of er gekort wordt op de uitkering is afhankelijk van een aantal factoren die je in je vraag niet noemt. De kostendelersnorm geldt indien je moeder een bijstandsuitkering heeft en jij inwonend bent. Uitzonderingen zijn o.a. wanneer jij jonger bent dan 21 jaar en/of wanneer je een opleiding volgt die recht kan geven op studiefinanciering, of wanneer je een bbl-opleiding volgt.
Of - en hoeveel - de uitkering wordt gekort is niet afhankelijk van het feit of en hoeveel geld jij zelf verdient of krijgt, maar alleen van het feit of je inwonend bent en niet tot de uitzonderingen behoort.

Ben je jonger dan 21 jaar? Niets aan de hand voor de uitkering.
Ben je ouder dan 21 jaar? Dan waarschijnlijk wel. Als je met jouw studie recht hebt op studiefinanciering, dan moet je dat aanvragen. Een dergelijke studie kost echter geen 1600 euro per maand (maar misschien bedoel je ± 1600 euro per jaar en krijg je elke maand een deel van dat totaalbedrag?).

Ook als er geen gevolgen zijn voor de uitkering van je moeder, kan het wel degelijk tot problemen - of tenminste tot kritische vragen - leiden als jij elke maand een groot bedrag gaat storten bij de bank. Dergelijke stortingen vallen wel op en er kan dan al snel het idee ontstaan dat het contante geld afkomstig is uit criminele activiteiten. Ofwel door jouzelf, ofwel door jouw 'sugar daddy'.

Heb je werkelijk een lieve oom of huisvriend die zonder enige tegenprestatie (!) jou geld wil geven (of lenen?) voor je studie, spreek dan af dat hij elke maand rechtstreeks de school betaalt. School heeft een rekeningnummer en omschrijving of acceptgiro die bij jouw betaling hoort. Het maakt niet uit vanaf welk rekeningnummer dat betaalt wordt, dat hoeft dus niet perse jouw eigen rekening te zijn.

Het feit dat jouw 'sugar daddy' het geld niet naar jou overmaakt maar contant geeft, wekt bij mij - en hoogstwaarschijnlijk ook bij de bank - de indruk dat er iets niet helemaal volgens de regels gaat. Ook als er geen sprake is van criminele activiteiten, kan er sprake zijn van ontduiken van schenkingsbelasting. Een bank gaat zelf geen onderzoek doen naar de herkomst van het geld, maar kan wel een verdachte transactie melden bij andere instanties. Dan mag je aan oom agent gaan vertellen wie de 'gulle vriend' is. En de gulle vriend mag dan gaan uitleggen wat zijn redenen zijn om zoveel contant geld weg te geven en hoe hij daar aan komt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben inwonend bij mijn moeder, 21+ en mn moeder krijgt een uitkering. Ik krijg studiefinanciering en heb een aanvullende beurs. Zag veel te laat dat de school zo duur was en ja het is echt 1600 eur per maand.. met een bijbaantje en lening red ik het alsnog niet.. mijn vriend denkt erover na om het rechtstreeks te betalen (ik heb nieteens seks met hem dus dat soort raars is het niet) Bedankt voor de reacties trouwens! Moet ik mijn aanvullende beurs zo snel mogelijk stoppen of iets? Of wordt er niet gecheckt of je met je stufi je school wel of niet betaalt..
Inekez1
6 jaar geleden
Aanvullende beurs heb je gewoon recht op omdat je ouders/moeder een minimum inkomen heeft. Niet stopzetten dus. Wat je wel moet controleren: geeft jouw studie überhaupt wel recht op studiefinanciering? Studeer je in Nederland aan een erkende school of instelling, dan heb je recht op studiefinanciering. Maar dan is je schoolgeld geen 1600 euro per maand. Volg je een particuliere opleiding, dan heb je vaak helemaal geen recht op studiefinanciering, dus ook niet op aanvullende beurs.
Ergens klopt dus iets niet, ben ik bang.