Is er een relatie tussen de depositorente van de ECB en de spaarrente?

Volgens verwachting zal de depositorente van de ECB eind dit jaar 1,50 procent zijn.
Valt te voorspellen wat de spaarrente dan ongeveer zal zijn, of is er geen duidelijke relatie?

een jaar geleden
in: Sparen
1.2K
Quidplura
een jaar geleden
Het is lastig te voorspellen wat de spaarrente gaat worden, maar de twee zijn wel aan elkaar gerelateerd. Een hogere rente van de ECB leidt in veel gevallen tot een hogere rente bij banken.

Het beste antwoord

Spaarrentes reageerden in het verleden niet echt op rentewijzigingen van de ECB. De rentes op spaargeld wijzigen veel vaker en lijken (waarschijnlijk onder invloed van de verwachtingen) al een kant op te bewegen voordat de ECB de rentes wijzigt. De lijnen kennen weliswaar een enigszins vergelijkbaar patroon, maar het is niet zo dat de spaarrentes iedere keer wijzigen na een rentewijziging van de ECB.
De Euribor rentes lijken een betere voorspeller te zijn dan de ECB-rente. Dat is ook niet zo gek: de Euribor rentes zijn de rentes die banken elkaar in rekening brengen voor het lenen van geld. Net als de spaarrentes vormen de Euribor rentes dus eigenlijk een soort "inkoopprijs" voor banken voor geld.