Is het mogelijk om bankspaarrekening te gebruiken voor vervroegd pensioen?

Ik heb op dit moment een lijfrenterekening die eind deze maand afloopt. Nu wil ik deze gaan omzetten in een bankspaarrekening.
Het is alleen niet de bedoeling dat ik pas bij dit geld kan op mijn AOW leeftijd. Ik wil het nog ongeveer 5 jaar vast zetten (dan ben ik 63) om de mogelijkheid te hebben met vervroegd pensioen te gaan.
Kan dit gewoon of is dat bij banksparen niet mogelijk? Of zitten er negatieve fiscale consequenties aan?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
1.7K

Antwoorden (1)

Daar zitten enorme negatieve fiscale consequenties aan.
Je hebt over die lijfrentepremies géén belasting betaald. Als je het geld laat uitkeren (op een bankrekening zetten), dan moet je alsnog die belasting betalen. En wel direct 52%. Daarbij is dan die verschuldigde belasting achterstallig, dus moet je er nog eens 20% revisierente over betalen.
Pas volgend jaar moet je je huidige inkomen PLUS de uitkering opgeven, en krijg je wellicht nog wat belasting terug. Maar die 20% ben je eigenlijk sowieso kwijt.
Ikzelf had in de jaren negentig 13000 euro gespaard. Dat was bij zo'n lijfrentepolis in aandelen belegd. In 2012 was dat ongeveer 13000 waard. Rendement dus ca. 0%.
Daarover moest ik dus 72% belasting betalen. En ook nog 700 huurtoeslag terugbetalen. Oftewel, het hele bedrag is ongeveer door de plee getrokken.
De clou van een lijfrentepolis zit hem er in dat je op dit moment een hoge belasting NIET hoeft te betalen, en dat je na je pensionering een lagere belasting WEL. Je betaalt er dan namelijk geen AOW premie over.
Maar dat geldt dus alleen NA je pensionering, en alleen als je het bedrag niet op je bankrekening laat zetten, maar er een lijfrente voor koopt. Oftewel dat je het per maand voor de rest van je leven laat uitbetalen.
Ik vond dat maandbedrag nogal bescheiden, en wilde liever alles ineens. Foutje.