Kan €3750 ( x 1,2 % = €45=aanslaggrens )aan € 21.139 worden toegevoegd?

€ 21.139 is het heffingvrije vermogen p.p Kan er €3750 aan dat bedrag worden toegevoegd, zonder dat er belasting betaald moet worden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.5K

Het beste antwoord

Je moet in box 3 de belastbare bezittingen minus schulden per begin 2013 in de aangifte 2013 opvoeren (pas in te dienen in het eerste kwartaal 2014, tenzij je eerder emigreert of overlijdt).
Per persoon is daarbij € 512 aan contant geld, chipkaarten en cadeaubonnen niet aangifteplichtig.
Of je het bedrag van € 3.750 al dan niet in de aangifte vermeldt is niet de vraag. Je dient het eenvoudigweg aan te geven.
Als er verder geen inkomstenbelasting en premieheffing volksverzekeringen verschuldigd is, dan krijg je geen te betalen aanslag.
NB Probeer niet het onderste uit de kan te halen door op het scherpst van de snede te balanceren want de computers van de Belastingdienst kunnen anders rekenen dan jij en je pc op grond van het aangifteprogramma berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Rijksoverheid zegt hierover...
"Aanslaggrens voor de inkomstenbelasting:
De aanslaggrens voor de inkomstenbelasting is in 2013 € 45 (€ 45). Alleen als het verschil tussen de verschuldigde inkomstenbelasting en het saldo van de gezamenlijke voorheffingen en de voorlopige teruggaven meer bedraagt dan € 45 (€ 45) volgt een aanslag."

Dus: als -hoe dan ook- het te betalen bedrag van een aanslag inkomstenbelasting (of naheffing) de € 45,00 niet overschrijdt, dan hoeft er niet betaald te worden. Ongeacht de achtergrond van dat bedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik pas deze 'truc' al jaren toe, niet alleen in mijn eigen (gezamenlijke) aangifte, maar ook in die van anderen. Bijvoorbeeld bij de verdeling van de hypotheekrenteaftrek, meestal in combinatie met een voorlopige teruggaaf / teruggaven. Of aangiften met een iack (inkomensafhankelijke) combinatiekorting. Of een gezamenlijke aangifte met aftrekposten, anders als de hypotheekrenteaftrek.

Advies: blijf minimaal 1 euro onder de aanslaggrens. Vakbond adviseert per aftrekpost 1 euro onder de aanslaggrens te blijven. Belastingcomputers willen nog wel eens anders (1 euro hoger) afronden. Echt waar! En dan krijg je dat gedoe dat je de aangifte opnieuw moet versturen met inderdaad 1 euro andere verdeling.