Hoe zet je 38000 euro weg zodat je niet al te veel hoeft over te dragen?

buurman is 59 en heeft om en bij dit bedrag gekregen hij wil dit voor later gebruiken omdat hij nu niet meer aan de bak komt hoe kan hij dit wegzetten op welke rekening?
hij heeft nog geen lijfrenterekening

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
4.2K
paulus811
11 jaar geleden
En dat vraagt ie aan de buurvrouw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen hebben een prima relatie met de buren.
Gelukkig zijn niet alle mensen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is daar raar aan Typefoudt je moet niet uitgaan van wat je op profiel leest het kan ook een man of vrouw zijn of een kind
je weet maar nooit wie aan de andere kant zit.
verder hebben we een gezellige straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel leukeleen ,
u zegt de waarheid.
ronron1212
11 jaar geleden
niet meer aan de bak je bedoeld dat hij een bijstandsuitkering heeft dan moet hij dat geld opmaken voor hij weer een uitkering krijgt.

Het beste antwoord

Ik neem aan met later bedoelt wordt na AOW gerechtigde leefdtijd (65 jaar op dit moment). Het is een mooi bedrag voor een koopsompolis. Ik ga ervan uit dat hij geen huis of vermogen heeft.

Maar inval van vermogen, dan je op een normale rekening zet dan ziet de belasting het als vermogen. Tot 20.000 euro is belastingvrij. Persoonlijk zou ik een vermogen van 20.000 euro aanhouden als buffer voor onverwachte uitgaven. En deze op 20.000 euro houden en zo snel mogelijk weer terug brengen naar 20.000 euro en alles boven de 20.000 euro in het geval van je buurman zetten in een koopsompolis.

Ingeval van een eigen huis, dan zou ik het gebruiken om het hypotheek te verlagen. En als de hypotheek volledig is afgelost, dan is misschien een groter huis kopen geen gek idee. 38.000 is te weinig voor een huis, maar een garage of een vakantie woninkje is mogelijk. Ik zou kiezen voor iets zonder servicekosten, erfpacht of andere maandelijkse lasten, buiten verzekering en gas-licht en water kosten om.

Voor eigen gebruik of verhuren. Let op dat je voor een tweede huis wel belasting dient te betalen, maar over elke inkomsten dien je belasting te betalen. Misschien is die 38.000 euro een mooie start voor een nieuw baan als huisjesmelker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat koopsompolis een goed idee is
speculeren is geen optie gezien zijn leeftijd is hij niet instaat om een nieuw kapitaal op te bouwen en hij wil later niet naar de voedselbank en ook geen zwerver worden om tijdschriften te verkopen voor de deur bij de supermarkt
bedankt voor uw reactie
ItisILeClerc
11 jaar geleden
als het een ontslagvergoeding is: een stamrechtrekening

Andere antwoorden (4)

Als ik hem was zou ik er fysiek zilver, goud of iets dergelijks voor kopen. Het economische stelsel staat op instorten en alles wat dan op een rekening staat is...poef...weg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien toch tijd om 'nu' een koopsompolis daarvoor 'aan te schaffen'. Premie is tot een bepaald bedrag aftrekbaar voor de belasting. Op het moment dat hij X jaar wordt, kan hij dan het bedrag in termijnen laten uitbetalen als lijfrentepremie en dan wordt er op dat moment belasting op ingehouden.

Maar het beste advies is: raadpleeg een adviseur op het gebied van 'aanvullende pensioenvoorzieningen'.
11 jaar geleden
Op een spaarrekening zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In beginsel betaalt de buurman er 1,2% vermogensrendementsbelasting over. Je kan dit voorkomen door in groene beleggingsfondsen in te leggen, of door beginnende ondernemers te financieren (risicokapitaal), maar dat is beiden niet handig als het specifiek de functie heeft om als appeltje voor de dorst te functioneren.

Let op: het ontwijken van de vermogensrendementsbelasting is nooit een doel op zich omdat je in feite dan altijd riskante zaken gaat doen met het geld. Bedenk dus goed wat het doel van het geld is, en kijk dan bij wat er bij zulk een doel belastingtechnisch het meest voordelig is.

Let wel: de buurman betaalt alleen de vermogensrendementsbelasting alleen over het meerdere van € 21.139. Heeft hij een partner dan is dit het dubbele en is het dus belastingvrij (indien er geen ander vermogen is).

Heeft de buurman een koophuis? Een goede optie om 'belastingvrij' te sparen is door een deel van de hypotheek vervroegd af te lossen. Dat is dubbel voordeel: aan de ene kant zit het vermogen zonder vermogensrendementsbelasting in box 1, aan de andere kant scheelt het in rente. Een rente van bijvoorbeeld 5,5% is over een bedrag van 38.000 toch al snel €2000. Afhankelijk van het inkomen (en dus de hypotheekrenteaftrek) scheelt dat toch zo'n 90-100 euro per maand. Een beter resultaat dan een spaarrekening! Let wel op de voorwaarden voor aflossen: soms staat hier een boete op.

Een ander iets om rekening mee te houden: krijgt de buurman het geld als loon uitgekeerd? Of is het op een andere manier vatbaar voor inkomstenbelasting? [Dat is het dus niet als het een erfenis is!]. In dat geval kan het nuttig zijn om een lijfrentepolis af te sluiten, maar alleen als er een pensioengat is. Bij een lijfrentepolis zet je geld bruto weg, zodat er later pas belasting op ingehouden wordt. Dat betekent dus ook, dat het alleen maar zin heeft om het weg te zetten als het bruto uitgekeerd wordt.

Tot slot: als de bovenstaande suggesties niet kunnen of niet gewenst zijn, dan kan de buurman gaan sparen en/of beleggen. Afhankelijk van het doel kan de buurman bepalen hoeveel risico hij wil gaan lopen. Heeft hij een vaste baan en kan hij met zijn pensioen zijn vaste lasten betalen? Dan beleg je het geld. Is er een concreet doel zoals een wereldreis bij pensionering? Zet het dan gewoon veilig op een spaarrekening. Gaat de buurman voor beleggingen? Ga altijd voor de laagste kosten.