Wanneer je een deposito hebt van 1 jaar bij een bank en deze gaat failliet na 6 maanden, krijg je dan nog de rente over het gehele jaar?

Door het depositogarantiestelsel krijg je je geld terug, maar hoe zit het bij de rente van een deposito midden in het contract?

11 jaar geleden
in: Sparen
1.2K

Antwoorden (2)

Je krijgt niet de rente over het hele jaar.

De rente tot het moment van inwerkingtreding van het garantiestelsel zal worden bepaald en worden opgeteld bij de rest van het spaargeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drepolli
11 jaar geleden
Dat gaat niet over het vastzetten van geld, want je hebt dan een contract, waarbij ik niet weet of je daar dan extra rechten hebt oid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt geen extra rechten, je mag dan al blij zijn dat je geld terugkrijgt ;-)
Het enige verschil met andere spaarproducten is dat een spaardeposito niet tussentijds opgenomen kan worden. Voor de rest gelden dezelfde regels met betrekking tot rente. Ook dit wordt jaarlijks (of maandelijks) bijgeschreven. Het is dus niet zo dat pas aan het eind van de looptijd de rente bepaald wordt.

Wat betaalt de Nederlandsche Bank?

De Wet Financieel Toezicht stelt in artikel 3:261 dat de Nederlandse Bank de hoogte van de vergoedingen vast moet stellen. In het Besluit Bijzondere Prudentiële Maatregelen, Beleggerscompensatie en Depositogarantie WFT staat het volgende:
"1. De Nederlandsche Bank stelt vast wie de depositohouders zijn, alsmede het bestaan en de hoogte van de ingevolge artikel 20 voor vergoeding in aanmerking komende vorderingen, aan de hand van de op de vorderingen toepasselijke wettelijke bepalingen en contractuele voorwaarden, de administratie van de betalingsonmachtige bank en eventuele andere relevante documenten." (artikel 29.02).

Op het moment dat een bank niet meer aan de verplichtingen kan voldoen dan gaat de Nederlandsche Bank bepalen hoeveel de depositohouder op dat moment zou moeten krijgen. Dat is dus het bedrag inclusief rente tot op het moment dat de bank failliet gaat.

De resterende rente zou mogelijkerwijs als schade bij de curator ingediend kunnen worden.