Is online bankieren bij Triodos bank wel veilig ?

Ik wil een spaarrekening bij Triodos bank openen, volgens mijn tot nu toe bekende informatie kun je dan via online bankieren deze rekening beheren. Je heb dan alleen een inlognaam en wachtwoord nodig om geld van je spaarrekening over te maken naar een andere rekening.
Dit is wat mij onveilig lijkt en wat me voorlopig tegen houdt om daar een spaarrekening te openen, geldt overigens voor meerdere banken, bijvoorbeeld ASN.

Bij de ING waar ik nu zit, zou ik een deel van mijn spaargeld willen laten staan en een deel wat daar nu staat onder brengen bij een andere bank.

De ING bank heeft voor mij dus het grote voordeel dat je met alleen een inlognaam en wachtwoord GEEN geld kunt overmaken, daarvoor heb je ook nog een (tan)code nodig, is volgens mij veel veiliger !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1.6K

Het beste antwoord

De spaarrekening van de Triodosbank (en ook veel andere banken waar je alleen een online-spaarrekening kunt openen) is gekoppeld aan een vaste tegenrekening. D.w.z. dat, in tegenstelling tot wat je in je toelichting schrijft, je zo'n spaarrekening niet kunt gebruiken om betalingen te doen. Er is maar één mogelijkheid om geld op te nemen, en dat is overboeken naar je eigen tegenrekening.

Dat houdt in. dat de veiligheidsmaatregelen in dit geval niet zo streng hoeven te zijn. Ook al weet iemand jouw inlognaam en password, dan is het allerergste wat je kan overkomen, dat iemand geld van jouw spaarrekening naar jouw betaalrekening overboekt. En zoiets is snel weer te herstellen. Niemand kan dus bij jouw geld komen op je spaarrekening.