Is een overmaking met de tekst "lening tot .." voldoende bewijs voor het geven van een lening?

Ik heb ter goeder trouw een vriendin 15 duizend euro geleend omdat ze me er had van verzekerd dat ze op 5 januari een uitbetaling van 20 duizend euro zou krijgen en me dan het geld meteen terug zou geven.
Intussen zijn we 13 dagen voorbij die datum en blijft ze maar beweren dat de uitbetaling door haar werk is uitgesteld of vertraging heeft opgelopen.
Ik begin stilaan aan haar oprechtheid te twijfelen en denk er al over na wat ik kan ondernemen mocht ze uiteindelijk toch niet terugbetalen.
Het enige bewijs dat ik heb is dat ik het geld heb overgemaakt naar haar rekening met de mededeling: lening tot 5 januari.
Maar dat is vast niet voldoende? Ze kan bijvoorbeeld beweren dat ze het cash heeft terugbetaald?

een jaar geleden
in: Lenen
2.1K
tinus1969
een jaar geleden
Zoek een advocaat - en neem snel actie want anders ben je dit geld kwijt. Die kans is sowieso groot.
SimonV
een jaar geleden
Zelfs een lening die mondeling is afgesproken is rechtsgeldig. Het staat het zelfs op het bankafschrift. Om de onderhandse lening op te eisen kunt u een brief aan de geldlener toesturen waarin u hem verzoekt om het geleende geld binnen zes weken terug te betalen. Vergeet daarbij niet om aanspraak te maken op de buitengerechtelijke incassokosten.
Als de geldlener weigert om de lening terug te betalen zult u een procedure moeten starten om uw geld terug te krijgen. Pas wanneer er een vonnis is waarin de rechter heeft bepaald dat de geldlener de onderhandse geldlening aan u moet terugbetalen kunt u de geldlener dwingen om de lening aan u terug te betalen. https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/verbintenissenrecht/ik-wil-geld-dat-ik-zonder-contract-heb-uitgeleend-terugvorderen-hoe-doe-ik-dat
Inekez1
een jaar geleden
Je hebt niet iets op papier gezet samen? Of via mail of app-tekst een bewijs van gemaakte afspraken? Neem contact op met de vriendin (niet mondeling!), vraag wanneer ze het geld wel gaat terugbetalen en zorg dat je die afspraak concreet vastlegt. Als zij nu via mail of app aangeeft wanneer ze het gaat terugbetalen, dan heb je daadwerkelijk iets in handen als ze die afspraak (ook) niet nakomt.
tinus1969
een jaar geleden
Weet je waarom ze plots zoveel geld nodig had? En war ze 20K van uitbetaald krijgt?
Utrecht
een jaar geleden
ik zou niet meteen heel hoog van de toren blazen; hou het vriendelijk en ga schiftelijk (email of app) de discussie aan en laat haar zo gaandeweg de hele afspraak bevestigen. Dan heb je bewijs mocht het later nodig zijn.
tinus1969
een jaar geleden
@Utrecht, ik zou er wel stevig ingaan. Hoe langer je wacht, hoe lastiger incasseren wordt. Ik vrees namelijk dat deze ‘vriendin’ (als ze niet een gewone oplichtster is) schuldenproblematiek heeft.
tinus1969
een jaar geleden
Doorpakken is bovendien belangrijk omdat er een specifieke einddatum in de overeenkomst staat (5 januari). De schuldenaar is dus al in verzuim.
TurfGraver
een jaar geleden
"lening tot 5 januari"
Welk jaar?
Daarna gift?
Volgens mij heb je goede suggesties ontvangen vorige keer.
HenkvandenBrink
een jaar geleden
Als zij het cash heeft terugbetaald zal ze toch ook een soort van kwitantie vragen lijkt mij. belangrijkste is dat je altijd alles goed regelt, doe ik zelfs bij mijn kinderen, klein contractje, voorbeelden zat op internet. maar op zich moet de omschrijving voldoende zijn. lijkt mij.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe staat het er mee?

Antwoorden (1)

Zelfs een lening die mondeling is afgesproken is rechtsgeldig. Nu staat het zelfs op het bankafschrift. U kunt vragen of ze de bewering "dat de uitbetaling door haar werk is uitgesteld of vertraging heeft opgelopen" schriftelijk wil bevestigen en hierbij wil aangeven wanneer ze de lening wel zal terugbetalen.

Als ze alsnog in gebreke blijft, kunt u een brief sturen waarin u haar verzoekt om het geleende geld binnen zes weken terug te betalen. Vergeet daarbij niet om aanspraak te maken op de buitengerechtelijke incassokosten.
Als de geldlener weigert om de lening terug te betalen zult u een procedure moeten starten om uw geld terug te krijgen. Pas wanneer er een vonnis is waarin de rechter heeft bepaald dat de geldlener de onderhandse geldlening aan u moet terugbetalen kunt u de geldlener dwingen om de lening aan u terug te betalen.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou overigens geen zes weken wachten. Gezien het bedrag en de vage omstandigheden zou ik meteen overgaan tot ingebreke stelling.