hoe veilig is een spaarhypotheek?

Ik heb een spaarhypotheek bij westland utrecht bank. Na 10 jaar is de rentevaste periode voorbij en heb ik een voorstel gehad om 10 jaar vast te zetten tegen 2,2%. Dit geldt ook voor mijn spaarverzekering. Bouw ik in de komende 20 jaar wel voldoende vermogen op om over 20 jaar de schuld af telossen? Ik ga van 4,8% rente naar 2,2 tenslotte.
Helaas geven ze bij westland utrecht geen enkele uitleg en verwachten dat ik met een tussenpersoon in gesprek ga, terwijl overstappen geen optie is aangezien ik ook nog een aflossingsvrij deel de komende 10 jaar bij ze heb staan.
Ik hoop dat iemand uitleg kan geven. Ik meen me te herinneren dat me destijds verteld is dat spaarhypotheek een zeer veilig product is..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
1.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Spaarhypotheek bestaat uit een spaardeel (voor aflossen van dat deel) en een rente deel (inkomsten bank).
Aflosingsvrijdeel los je dus niks af en betaal je alleen rente.
TurfGraver
6 jaar geleden
Het is dus geen rente die jij ontvangt. :)
Door de lage rente zal je spaarpremie wel hoger zijn.
TurfGraver
6 jaar geleden
Meer info over spaar hypotheek.
https://www.plusonline.nl/belastingen/lage-rente-nadelig-bij-spaarhypotheek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry TurfGraver, ik zie nu dat jij al geantwoord had. Maar ik werd zo kwaad toen ik dit las dat ik meteen geantwoord heb.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb mijn reactie weggehaald. Het laatste stukje hier nog als aanvulling Mijn advies: neem de kortst mogelijke looptijd. En leg die pas voor langere tijd vast als de rente omhoog gaat. En je huis is afgelost aan het einde van de looptijd. Alleen bij een beleggingshypotheek loop je het risico dat de beleggingen minder waard zijn dan de hoogte van de hypotheek. Daarover hoef je je geen zorgen te maken. Gelijkblijvende bruto maandlasten bij een spaarhypotheek geldt trouwens alleen als de rente die de bank vergoed over de gespaarde premie ook 10 jaar wordt vastgezet.
Mochten ze aanbieden dat de rente over de hypotheeklening voor 10 jaar vast staat En de rente over de premie bijvoorbeeld maar 1 jaar vast staat krijg je een ander verhaal.
paulus811
6 jaar geleden
Ik zie niet in waarom overstappen geen optie zou zijn. Het hangt maar helemaal van de boeterente en rente die je nu betaalt af, plus de oversluitkosten, of het voordelig is. Met de huidige lage rente zou dat best wel eens zo kunnen zijn. @Jberends, wat was jouw reden om kwaad te worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat de bank een product aanbiedt waarmee Marisssss duidelijk slechter af dan bij een ander product. (Lage rente, minder belastingvoordeel) Waarom doet de bank dat? Omdat over 5 jaar de hypotheeklening voor de helft is afgelost.
Daarna wordt het bedrag dat gespaard is groter dan het bedrag dat is geleend. Bij een gestegen rente kunnen ze dan het verschil voor een hogere rente wegzetten dan dat ze zelf moeten betalen. Gelukkig voelde Marissss het addertje onder het gras.
Maar genoeg mensen zullen denken "lage rente, altijd goed" en er op ingaan. Ik vind het pure oplichting.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Korte aanvulling nog op mijn andere antwoord: Je hebt een lening bij Westland Utrecht
Je hebt een spaarverzekering bij een verzekeraar
Het zijn dus 2 partijen waar je mee te maken hebt, sparen en lenen bestaan gescheiden van elkaar. Elke leningsvorm is over te sluiten, of er nog een aflossingsvrij deel is of (aflossingsvrij is ook een leningvorm) Alleen zijn sommige vormen iets gemakkelijker over te brengen naar een andere bank dan een spaarhypotheek is mijn ervaring.

Antwoorden (2)

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat het wel veilig is.
De hypotheekrente zal waarschijnlijk niet veel lager meer worden. Ik denk zelfs (en met mij, mijn hypotheekadviseur) dat de rente wel weer wat op zal gaan lopen. Ik heb onlangs de rente vastgezet voor de rest van de looptijd in mijn geval nog 12 jaar).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het geval van een spaarhypotheek ben je netto slechter af bij een lage hypotheek rente.
Voor het bruto maandbedrag maakt de hoogte van de rente niet uit. Maar het bedrag dat je kunt aftrekken van de belasting bij betaalde hypotheek rente wordt kleiner
Ja, je bouwt voldoende op

De spaarpremie zal hoger worden bij 2.2% dan bij 4.8% om hetzelfde eindkapitaal te behalen. Indien de verzekeraar niet failliet gaat is de aflossing voor 100% gegarandeerd.
In tegenstelling tot geld op de bank valt geld bij een verzekeraar niet onder het deposito-garantiestelsel. Maar laten we er vanuit gaan dat het goed gaat met de verzekeraars.