Zijn er banken die een lening van circa 5.000 geven aan iemand met Wajong-uitkering?

Verschillende banken heb ik gevraagd maar bij die krijg je te horen dat je inkomen te laag is.
€960,- netto heb ik, zonder zorgtoeslag meegerekend. Toch hoor je wel eens voorbij komen dat je met Wajong ook een lening kan krijgen. (Wajong heb ik voor altijd).
Dit is een lening voor onverwachte kosten.
Alvast bedankt voor de hulp ! :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
4.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Geld lenen kost geld, uiteindelijk kost het je altijd meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar het zou mij goed helpen. Maar waarschijnlijk heb ik al een oplossing. Toch dankjewel voor je reactie.

Antwoorden (2)

Nee, geen enkele bank zal dit willen of kunnen doen. Ook banken zijn gebonden aan regelgeving en met een dergelijk minimaal inkomen kun je onmogelijk 5000 euro lenen.
Er zijn situaties dat men vanuit de Wajong een eigen bedrijf zou kunnen opstarten en daarvoor een startkapitaal zou kunnen lenen. Maar dat lukt alleen met een goed ondernemingsplan en een reële verwachting dat het werk ook door de Wajonger uitvoerbaar is en blijft.

Zijn de kosten echt noodzakelijk? Richt je dan tot je gemeente. Mogelijk kun je via de bijzondere bijstand (een deel van) de kosten gewoon vergoed krijgen en/of via de gemeente een lening krijgen. Er zal dan wel worden bekeken of de kosten echt noodzakelijk zijn en of er niet een andere oplossing gevonden kan worden voor het onderliggende probleem.
7 jaar geleden
Je kunt naar de Volkskredietbank gaan (of: Gemeentelijke Kredietbank, de precieze naam is afhankelijk van de gemeente waar je woont). Dit is geen commerciële bank, maar een overheidsinstelling die mensen helpt bij inkomensbeheer en schulden, en ook speciaal voor mensen met een laag inkomen (tot 130% van het minimum) onder bepaalde voorwaarden leningen verstrekt tegen een lagere rente dan je bij een andere kredietverstrekker zou krijgen.

Het blijft dan echter wel de vraag of je daar 5000 euro zult kunnen lenen. Je kunt een aanvraagformulier invullen waarop je je inkomsten en uitgaven aangeeft en ook de reden dat je de lening aanvraagt. Als je geen lening krijgt bij de volkskredietbank, dan zou ik ten strengste afraden om ergens anders geld proberen te lenen. Als ze je afwijzen, is lenen in jouw situatie blijkbaar niet verantwoord. Maar áls je met een inkomen rond het minimum wilt lenen voor noodzakelijke kosten (dat is dan wel een voorwaarde) dan kun je het beste terecht bij zo'n gemeentelijke kredietbank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Op dit moment is de rente van de GBK hoger dan bijvoorbeeld een doorlopend krediet bij de rabobank. Enig voordeel is dat de GBK mogelijk wel accepteert en een commerciële bank niet. GBK hanteert echter de stelregel dat het krediet in maximaal 5 jaar terug te betalen moet zijn. Het is dus afhankelijk van de vaste lasten en mogelijk te verwachten extra inkomsten de komende 5 jaar of dat een optie is. GBK is niet in alle gemeentes rechtstreeks beschikbaar / benaderbaar. In sommige gemeentes moet je je melden bij de gemeente of welzijnswerk. Die zorgen dan voor beoordeling van de situatie en mogelijke aanmelding / doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks