Hoe werkt rood staan precies?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe je bij de ING de rente betaalt over het bedrag dat je rood staat.
Wel heb ik kunnen vinden wat het percentage is, maar niet of je dit per dag, per maand of per jaar moet betalen.
Hoe werkt dit precies? Heb wel is een paar euro rood gestaan, maar dit bedrag leek niet toe te nemen per dag..

Voorbeeld: 200 Euro rood, wordt binnen een week weer 'opgeplust'. Wat ben je dan kwijt?

Alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeft trouwens geen preciese rekensom te zijn, ben benieuwd naar een schatting :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat wordt per dag berekend en per maand bij je in rekening gebracht.

Het beste antwoord

Rentepercentages die een bank vermeldt, zijn per jaar (tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven). Stel dat dit percentage 15 procent is en dat je een heel jaar rood staat met eur 1000.-. Dan is de te betalen rente eur 150.-.

Per dag is dit percentage dan: 15/365 (er wordt ook wel eens gerekend met 360). Dat is 0,0411 procent. Berekend over eur 1000.- is dat eur 4,11 per dag over elke dag dat dit bedrag "rood staat". Een keer per periode worden al die roodstandrentes in rekening gebracht.

Bij banken maakt het ook verschil of je een kredietfaciliteit hebt afgesproken of dat je rood staat zonder toestemming; in dat laatste geval is het percentage hoger.

Toegevoegd na 4 minuten:
De rode eur 200.- zou dan (bij 15 procent en 5 dagen) een rente kosten van:

((Kapitaal x dagen x percentage)/36500) van ((200 x 5 x 15)/36500) = eur 0,41.