Hoe worden kabinetsplannen gevormd?

Ik kan dit zelf nergens vinden en heb dit nodig voor een presentatie over het sociaal leenstelsel. Weet iemand hoe het proces van zo'n kabinetsplan verloopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je hier verder mee komt:
http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/van_wetsvoorstel_tot_wet/index.jsp

Antwoorden (1)

Kabinetsplannen zijn de plannen die het kabinet wil gaan uitvoeren. Een Nederlands kabinet bestaat uit alle ministers van de zittende regering, met hun staatssecretarissen. Na de tweede kamerverkiezingen kijken partijen (te beginnen bij de grootste) of ze samen een coalitie (een verbond of samenwerkingsverband tussen verschillende groepen of partijen) kunnen vormen. Als dat lukt zullen die partijen een een regeerakkoord (dat is een overeenkomst tussen de fracties van twee of meer politieke partijen in het parlement die een coalitieregering vormen. Het akkoord is het resultaat van de informatiefase van de kabinetsformatie en het regelt de politieke uitgangspunten voor de komende kabinetsperiode. Het is een meerjarige agenda voor het kabinetsbeleid) samenstellen en daar staan de kabinetsplannen in voor de komende periode van maximaal 4 jaar.

In een regeerakkoord worden doorgaans geregeld:

De uitgangspunten voor de rijksbegroting, de begrotingsdiscipline (hoe om te gaan met meevallers en tegenvallers), bezuinigingen en uitgavenverhogingen.
Belangrijke wetgeving die wordt voorzien, bijvoorbeeld over medisch-ethische kwesties.
De positie die de regering moet kiezen in internationale conflicten en internationale lichamen (Europese Unie, NAVO, Verenigde Naties).
De oplossingsrichting voor grote maatschappelijke problemen.
Andere belangrijke onderwerpen die in één of meer regeringsfracties gevoelig zouden kunnen liggen.

Met prinsjesdag (derde dinsdag in september) komt het kabinet met de kabinetsplannen voor het komende kalenderjaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus na het vormen van een coalitie worden kabinetsplannen gemaakt voor de komende maximaal 4 jaar (de maximale zittingsduur van een kabinet tot aan de volgende verkiezingen, tenzij het kabinet valt) en dat heet het regeerakkoord. Pas daarna wordt het kabinet (de poppetjes) samengesteld. Met prinsjesdag worden de kabinetsplannen gepresenteerd voor het komende kalenderjaar door het kabinet zelf en de coalitiepartijen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De plannen voor het sociaal leenstelsel staan dus in het regeerakkoord van eind oktober 2012.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Niet alle kabinetsplannen staan in het regeerakkoord. Regelmatig worden er tijdens de regeerperiode van een kabinet nieuwe plannen gemaakt door de ambtenaren van het ministerie van de betrokken minister of door ambtenare van een aantal ministeries samen. In dit geval (de plannen voor het sociaal leenstelsel) heb je gelijk.
Antoni
11 jaar geleden
ambtenare = ambtenaren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook over prinsjesdag uitgelegd antoni dus ik heb het niet alleen over het regeerakkoord gehad en inderdaad ging het om het sociaal leenstelsel.