Waar kan ik berekenen hoeveel mijm schulden worden als ik klaar ben met mijn opleiding?

Ik wil graag weten hoeveel mijn schuld bedraagt als ik klaar ben met school

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Antwoorden (3)

Ervanuitgaande dat uw aanvullende beurs niet hoeft terug te betalen (opleiding is afgerond met diploma) blijf er volgens de huidige regelgeving terug te betalen: het totaalbedrag dat u heeft geleend. Maar de regels studiefinanciering wijzigen in de komende jaren. Afhankelijk van hoeveel jaren studie u nog voor de boeg heeft is dit totaalbedrag dus niet exact uit te rekenen. Van groot belang voor het totaalbedrag dat terugbetaald moet worden is dus hoeveel u denkt te moeten lenen.
11 jaar geleden
www.duo.nl -> bereken studieschuld ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Ryodinho,

In theorie is het makkelijk, je schuld* is namelijk het bedrag dat je hebt geleend + de rente. De rente is gaan tellen vanaf het eerste moment dat je geld geleend hebt.

Op dit moment is de rente behoorlijk laag (0,6%) maar deze verandert elk jaar. Pas als je bent afgestudeerd wordt de rente voor langere tijd vastgezet.

Let op: de eerste twee jaar na het afronden van je studie hoef je nog niks af te lossen, maar in deze periode wordt er natuurlijk wel telkens rente berekend. In mijn geval was dat al gauw €30 per maand! En al had ik dan een fikse studieschuld, hij was nog wel lager dan gemiddeld.

Op de website van DUO (http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/rekenhulp_hoe_duur_is_lenen.asp)
kun je inderdaad berekenen hoe hoog je studieschuld wordt.
Op de website www.watkostmijnstudieschuld.nl kun je berekenen hoeveel je studieschuld je per maand aan rente kost. Je moet dan wel even een (willekeurig) bedrag als aflossingsbedrag invullen.

Groet,
Maarten

*Je studiefinanciering kan bestaan uit meerdere beurzen, zoals een basisbeurs en een aanvullende beurs. De basisbeurs maakt deel uit van je lening, maar wordt als je aan het eind van je studie aan alle voorwaarden hebt voldaan in z'n geheel omgezet als een gift. Je hoeft deze dan dus niet terug te betalen. Alles wat je extra leent zul je ook terug moeten betalen, inclusief rente.