Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik geld lenen van mijn eigen bedrijf voor privédoeleinden?

Wil gelden lenen uit mijn eenmanszaak voor vakantie. Betaal dit in januari terug, er komt dan een privé-spaarsom vrij. Kan/Mag dit belastingtechnisch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja. Het heeft geen enkele invloed op de manier waarop de Belastingdienst de winst bepaalt. Het belastbare inkomen wordt dan dus ook niet hoger of lager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat mag. Het geld van je eenmanszaak is jouw geld, je bepaalt zelf hoe je dat geld besteedt.

Laat wel in je administratie blijken dat het om een privé opname gaat, anders kun je problemen met de belastingdienst krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. In feite doe je dit altijd al als je bijv. boodschappen gaat doen voor je eigen huishouding. Als je die betaalt met de pinpas betaalt wordt er 'privé/aan bank' geboekt. Aan het eind van het boekjaar wordt geboekt 'eigen vermogen/aan privé'. Het resultaat van je bedrijf wordt er niet hoger of lager van.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Dat ligt eraan of je bedrijf genoeg vermogen heeft. In principe zijn alle betalingen die je aan jezelf doet prive opnames ook al noem je het bijvoorbeeld loon, ziektekostenverzekering etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding