Ben ik het slachtoffer van oplichting?

Ik heb 8 weken geleden mijn vriend ontmoet, en loopt meestal goed en was erg blij, totdat hij geld problemen kreeg en ik hem 400 euro heeft geleend. Nu is hij uit het niets naar Frankrijk gegaan om `zaken´ te doen..
En smst hij mij dat ik hem niet meer contact met om mocht nemen want hij was bij zijn vrouw. Ben ik nu het slachtoffer van oplichting? En wat kan ik er tegen doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso ben je al opgelicht als je niet wist dat hij een vrouw had. Wat een shitzooi... Volgens mij zul jij nooit meer iemand na zo korte tijd met jouw geld vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker ben je opgelicht.
Dus: HUP naar de politie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toch... 8 weken werk voor maar 400 euro... dat oplichten betaalt blijkbaar ook niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beginnen met hem zo af en toe eens te sms'en met de vraag waarom hij niet vertelt heeft dat hij een vrouw heeft. Bij voorkeur op momenten dat ze in de buurt is (b.v. rond etenstijd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal zeker (anoniem) aangifte doen als ik jouw was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik aangifte ga doen doe ik dat zowiezo anoniem. Hij heeft nogal een 'bijzonderen' familie, en geen zin om baksteen door mijn ruit te krijgen daarom is het helemaal lastig om er iets aan te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voel nu toch een vraag opborrelen: Wat zien vrouwen in dat soort mannen?
En waarom die 'als' en niet ''wanneer'? Het is voor de meeste mensen toch een behoorlijk bedrag en om zou zo'n oplichter ongestraft te laten moet toch ook steken. Temeer omdat de volgende op die manier alleen maar meer kwijt raakt. En nu aangifte doen zal waarschijnlijk niet eens zoveel opleveren (al beken ik dat ik geen hoge pet op heb van de Nederlandse politiediensten). Er zijn nl grotere vissen te bakken en zo heel veel hebben ze nu ook weer niet om op af te gaan hier (uiteindelijk heb je het geld vrijwillig gegeven en gedurende een relatie, ik ben geen jurist maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn die zaak rond te krijgen). Hoe meer mensen aangifte doen, hoe meer ze er tegen kunnen doen (en hoe minder je als individu bloot staat aan die familie).

Antwoorden (16)

het klinkt wel zo. ga aangifte doen bij de politie ofzow. als je je geld teug wilt hebben want 400 euro is vrij wel veel geld

suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist je dat hij een vrouw had? Hij heeft je hopelijk wel vertelt wanneer hij weer terug zou komen, dat hij niet gesms't wilt worden als 'ie bij zijn vrouw is, lijkt me logisch. Maar als hij in de loop van de tijd nergens meer op reageert, heeft 'ie je in de zeik genomen. Dan kun je ook fluiten naar je geld, je kunt hoogstens aangifte doen en 'hopen' dat er al meer verhalen over deze man bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik wist niet dat hij een vrouw had, anders was ik er nooit mee in zee gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan voel je je wel beetgenomen zeg! Aangifte zou ik dus sowieso doen, maar ik begin toch steeds meer te vrezen dat hij en zijn vrouw nu bij een restaurant zitten te eten van jouw geld...
Eh.. wacht even
Je hebt je vriend (geliefde dus?) ontmoet, en wist je dat hij een vrouw had? Of kom je daar via dat smsje nu achter?
Ik zou in het laatste geval, vragen of je erop mag rekenen dat je binnen een door jou te kiezen termijn (bijv 4 weken) het geld terugkrijgt van hem. Geen reactie? Blijven volhouden. Bellen, smsen... Geen reactie na 2 weken? Politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het klinkt inderdaad alsof je opgelicht bent, maar met zekerheid kan ik natuurlijk niets zeggen.
misschien kun je via social media en dergelijke eens bekijken wat je van hem weet en wat zijn "vrienden" van hem weten.
wist je dat hij een vrouw heeft, of komt dat verhaal nu ineens uit de lucht vallen. anders zou je eventueel kunnen proberen met haar in contact te komen, al zal zij hier natuurlijk niet op zitten te wachten(en begrijpelijk!!).

heb je "bewijs" dat je hem het geld geleend hebt? overschrijving of iets dergelijks, want anders zou je als je niets meer van hem hoord toch aangifte kunnen proberen te doen. ik weet niet of dit iets oplevert, omdat de omstandigheden nogal dubieus zijn.

de kans is groot dat hij zich nog gewoon in NL bevind, en de kans om hem te vinden, zeker met alle social media en dergelijke word dan best groot.

ik zou ondanks het dubieuze verhaal van zijn kant toch even afwachten en ondanks zijn verhaal toch proberen contact te zoeken. en desnoods hem ook te vertellen dat je aangifte gaat doen van het "geleende geld" mocht hij daar op reageren via sms, of mail of iets heb je dat in ieder geval ook op papier.

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kent hem 8 week, en leent hem zomaar 400 euro als hij daarom vraagt... Ja, je bent gegarandeerd opgelicht. Wat is nou 8 week?? Dan ben je nog in een zeer prille fase (ik vind "mijn vriend" na 8 week ook nogal voorbarig, eerlijk gezegd) en ken je elkaar toch nog helemaal niet?

Je kunt aangifte doen, maar ik denk dat het geen zin heeft. Je ziet hem waarschijnlijk nooit weer. Wees blij dat je niet meer aan hem geleend hebt en ik hoop dat je een vriend ontmoet die lief voor je is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je elkaar elke dag 8 weken lang ziet lijkt het erg lang.
Lijkt mij wel. Want 400 euro lenen en vervolgens "zaken" gaan doen in Frankrijk klinkt natuurlijk dubieus. En helemaal als je er nu pas achter bent gekomen dat hij een vrouw heeft. En heeft hij ook helemaal niet gezegd waar hij woonde en wat ie doet voor zaken?
Al met al lijkt het mij genoeg reden om "afscheid" te nemen (geen contact meer zoeken) van die vriend en het er maar bij te laten, voor je je nog meer ellende op de hals haalt. Aangifte doen kun je proberen, maar of het wat uithaalt is de vraag. De politie gaat die 400 euro waarschijnlijk niet voor je terughalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat je goed kunt fluiten, want vermoedelijk kun je dat doen naar je geld.

Uiteraard kun je de man in kwestie nogmaals proberen te benaderen en nogmaals proberen het geld terug te krijgen. Natuurlijk kun je aangifte doen bij de politie, al is het maar voor de vorm want de politie zal er geen hoge prioriteit aan geven.

Voor het lenen van geld van bedragen boven de paar tientjes zijn de banken uitgevonden. Dat die 'vriend' een vrouw blijkt te hebben, zegt ook al het een en ander over zijn doen en laten.

Maar ik hoop voor jou dat ik ernaast zit.
11 jaar geleden
Ja, je bent slachtoffer van oplichting. Heel sneu voor je.
Je moet wel aangifte doen bij de politie, zodat zijn naam, als het zijn echte naam is, bekend wordt bij de politie.
Verder zou ik het melden bij het programma ""opgelicht"" van de tros. Kijk ook eens op hun site of je iets soortgelijks tegenkomt.

En: is hij wel naar Frankrijk?

Een volgende keer, want er komt vast wel weer iemand anders op wie je verliefd wordt, is het echt wel aan te raden, om te kijken wie zijn vrienden zijn, hem te vragen waar hij woont etc, Niet alle mensen zijn te vertrouwen, helaas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 van zonnemaat.(doordenkertje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eef, heeft dat niet met Zevenaar te maken?
Sommige mensen hebben nu eenmaal praatjes voor tien. En als je het zelf op een rijtje zet, dan zie je inderdaad dat je behoorlijk bent beetgenomen:

Je geloofde hem oprecht, en gaf hem geld, hij liegt dat hij zaken doet, en komt ineens met het verhaal op de proppen dat hij een vrouw heeft.

Waar hij werkelijk is, dat weet je niet, maarrrr je kan het wel zien aan zijn smsje, als er het landnummer bij staat van frankrijk, dat is 0033 ofwel +33, weet je dat het smsje écht uit Frankrijk komt. Maar, zie je alleen 06-huppeldepup staan, dán weet je dat hij gewoon nog steeds in Nederland is. Dus als ik jou was, zou ik dáár zeker even naar kijken.

Verder wat je ertegen kan doen: Als je iemand net leert kennen, leer die persoon dan ook écht kennen. Probeer tussen de regels door te luisteren en onthoud vreemde details. Geef zo iemand niet de indruk dat je helemaal op een roze wolk zit en hem supergeweldig leuk lief en schattig vindt, want, je weet nu, er zijn mensen die misbruik maken van jouw goede vertrouwen.

Mijn advies voor als je weer een nieuw lieffie hebt:
Geef NEVER NOOIT iemand geld als je hem net een paar weken kent, je bent dan nog eigenlijk in de afspraakjesfase, en je bent nog niet zo heel lang samen dat je hem dan ook daadwerkelijk "vriend" kan noemen, eigenlijk is het dan nog je scharrel, al mag je dat niet zo noemen natuurlijk, omdat dat weer zo raar klinkt. En moet je elkaar nog leren kennen.

Dus als je ooit weer besluit iemand leuk te vinden, vertrouw diegene in eerste instantie niet, luister tussen de woorden door, onthoud vreemde details, vraag naar zaken waar je niet zeker van bent, krijg je afwijkende antwoorden, of precies dezelfde, dan weet je genoeg.

Je hoeft tenslotte niet alles leuk of goed te vinden of te accepteren.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik zou zowiezo even kijken uit welk land dat smsje vandaan komt, en het landnummer controleren. Maar verder kan je er weinig aan doen, dat geld dat zie je nooit meer terug.....

Ik krijg mijn geld wat ik toen weggaf omdat mijn voormalige "vriend" een "zielige" moeder had in Verweggistan, ook niet meer terug. Maar zelf denk ik dat hij het voor zichzelf gebruikte, omdat hij illegaal was.... maar ja, daar kom je nooit meer achter, het enige waar je achter komt is, dat je mensen niet zomaar moet vertrouwen en niet alles zomaar moet geloven....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij smst met zijn nederlandse mobiel in het buitenland, blijft het nummer hetzelfde er komt niet ineens 0033 voor te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat wordt dan +33 :) Ik kende iemand die mij wel eens smste vanuit het buitenland en toen zag ik toch echt het landnummer erachter te staan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dat is inderdaad als je zelf woonachtig bent in dat land ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag dat je daarover een vraag had gesteld. Als jouw provider Nederlands is zoals Vodafone of KPN blijf jij via Nederland je sms sturen ook al zit je in Frankrijk. Gebruik je een simkaart uit Frankrijk dan pas krijg je een Frans 0033 te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, das dan helemaal duidelijk :)
Ja, je bent opgelicht en zwaar vernedert.
Ik weet niet wat zwaarder weegt, de 400,- of het gevoel dat je gewoon gebruik bent.

Doe zowiezo aangifte, als het wat helpt is een tweede.
Maar je hebt in ieder geval actie ondernomen.
Je hebt deze keer duur lesgeld betaald en hoop voor je dat je de volgende keer minder naief bent.

Telefoonnummer achterhalen of hij wel of niet in het buitenland zit?
Is dat interessant om te weten en wat wilde je met die wetenschap doen?
Verspilde moeite die nergens naar leidt.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk wel, tenzij hij uit zichzelf met jou contact opneemt, gegevens vraagt zodat hij het geleende geld terug kan storten.

gezien het feit dat meneer er geen moeite mee heeft iemand te bedonderen (neem aan dat zijn vrouw niet van je bestaan afweet) en het lef heeft om na een korte relatie kenbaar te maken dat hij een aanzienlijk bedrag nodig heeft, en dit ook van je wil lenen denk ik dat zal blijken dat deze 'vriend' niets terug betaald, en vaker van 2 walletjes blijft eten (en parasiteren)

zo te lezen gaat het het allemaal te gemakkelijk af, dus waarom zou hij veranderen hierin?

van de andere kant:
jij beschikt over informatie waarvan hij vást niet wil dat het kenbaar gemaakt wordt. weet je zijn naam en woonplaats? naam van zijn vrouw? wat voor info valt er nog te krijgen?

als je voldoende hebt doe je hem een smsje: luister, ik wil niet dat je door de mand valt bij je vrouw, maar zou toch heel graag die geleende 400 terug willen hebben, want voor mij is het OOK veel geld.

een beetje tegengas dus. HIJ heeft buiten zijn vrouw nog iemand, HIJ leent de 400 euro, en dan moet JIJ het er maar niet meer over hebben en geen contact meer opnemen?

nou dat dacht ik toch niet he....

laat niet met je sollen hoor, kom wat denkt die knuppel wat hij is zeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja , ben je nu wel of niet opgelicht?denkelijk kun je dat niet zeggen.Als je met iemand bent,dan vind ik 400 euries lenen niet eens zo gek.Ik zou het zo laten,hier kom je wel overheen,je had met gekkere dingen kunnen blijven zitten toch?
Ik vind dat je er met zo.n kerel nog aardig van af komt.
Sterkte.
11 jaar geleden
Ja, je bent slachtoffer van oplichting/fraude
Romantische fraude

Sommige oplichters gebruiken "loverboy"-achtige werkwijzen. Zij hebben vaak een knap uiterlijk, maar zijn bovendien en vooral sociaal zeer vaardig. Door romantische belangstelling voor het slachtoffer te veinzen maken ze hem of haar emotioneel afhankelijk. Wanneer het vertrouwen eenmaal gewonnen is en er een liefdesrelatie met het slachtoffer is, zal de oplichter proberen hem of haar geld of andere waardevolle zaken af te troggelen, bijvoorbeeld via een "lening". Na verloop van tijd lopen deze bedragen zeer hoog op, waarna de oplichter verdwijnt, zijn of haar slachtoffer achterlatend met een gebroken hart en duizenden euro's lichter.

Je kunt aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld lenen aan een oplichter is geen oplichting. Dat is geld uitlenen.
Als je iets had gekocht dat waardeloos bleek, was het wel oplichting.
Als hij had beloofd het te investeren en dat gebeurt niet, was het ook oplichting.
Maar geld uitlenen en niet terugkrijgen is vervelend voor jou en gemeen van hem. Het is echter geen oplichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen vraag, dit is gewoon zo. Zelf zou ik niet gelijk in 8 weken 400 euro laten lenen. Dan kun je al schudden naar je geld. Hij heeft je gebruikt, misschien is hij niet eens bij zijn vrouw. Mensen gebruiken veel smoesjes om je op te lichten. Voortaan zou ik beter opletten. Want je bent gebruikt. Ik zou als ik jou was aangifte doen. En natuurlijk naar opgelicht stappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het als een dure ervaring; je ruilde een illusie + €400,- euro er voor in.
Toch zou ik je ook adviseren om het te melden bij de politie. Niet omdat dat uitzicht geeft op teruggave, maar omdat je misschien deel uitmaakt van een groteer groep opgelichte mensen. Wellicht wordt dan de pakkans vergroot en geef je dit soort oplichters geen carte blanche.