Hoe zorg je voor bewijs van inkoop van particulieren op markten?

In dit geval als je handelt in tweedehands spullen, en je koopt spullen in op markten. En je hebt een aankoopbewijs nodig voor je boekhouding. De meeste mensen willen geen naam en andere zaken opgeven. Wat moet je dan doen?

7 maanden geleden
in: Economie
1.4K

Antwoorden (1)

Niet kopen van die persoon.

Als je administratie niet op orde is, zit jij met een probleem. Niet de persoon van wie je inkoopt.
.
Een administratiekantoor suggereerde de volgende oplossingen:

Bijna iedereen heeft het wel eens gedaan; tweedehands spullen kopen. Voor minder geld kun je vaak toch hele mooie spullen kopen! Ook als ondernemer kan dit erg voordelig zijn. ⁠
Maar hoe toon je aan dat het zakelijke kosten zijn als je iets tweedehands hebt gekocht van een particulier? ⁠

Hieronder zullen we dit voor meerdere situaties uitleggen. ⁠

Situatie 1: je koopt een tweedehands artikel via een advertentie van bijv. Marktplaats.⁠
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant⁠
– print de advertentie uit en noteer het volgende op de advertentie: de overeengekomen prijs als deze afwijkt van de advertentieprijs, de betaalwijze (bank/contant), de datum van de koop, jouw naam en die van de verkoper en de handtekening van jullie beiden. ⁠
.
Situatie 2: je koopt een tweedehands artikel zonder dat er een advertentie is.⁠
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant⁠
– maak zelf een bon (of gebruik een bonnenboekje!) en noteer het volgende op de bon: een omschrijving van het artikel, de overeengekomen prijs, de betaalwijze, de datum van de koop, jouw naam en die van de verkoper en de handtekening van jullie beiden. ⁠

Situatie 3: je koopt een tweedehands artikel en de advertentie is verwijderd en je hebt geen contactgegevens van de verkoper.⁠
Probeer deze situatie altijd te voorkomen, want de kans bestaat dat de Belastingdienst deze kosten niet als zakelijke kosten zal accepteren.⁠
– betaal indien mogelijk via je zakelijke rekening en anders contant⁠
– schrijf een verklaring met de volgende gegevens: dat je het artikel hebt gekocht voor zakelijke doeleinden, een omschrijving van het artikel, de overeengekomen prijs, de betaalwijze, locatie en datum van de koop en jouw naam en handtekening. ⁠
.
Bij inkoop van artikelen boven eur 500 moet je van de Belastingdienst een inkoopverklaring hebben.

@ Inkoopverklaring opstellen
Koopt u voor € 500 of meer goederen bij 1 leverancier? Dan moet u een inkoopverklaring opstellen. Met deze inkoopverklaring kunt u later aantonen dat u de goederen hebt gekocht zonder btw. Deze inkoopverklaring is verplicht.

Vermeld de volgende gegevens op de inkoopverklaring:

de leverdatum
de naam en het adres van uw onderneming
de naam en het adres van uw leverancier
(... enz.)
Toegevoegd op 12 september 2023 04:42: tekst
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Dit is niet meer genoeg om te voldoen aan eisen mbt tegengaan heling: https://ondernemersplein.kvk.nl/opkopersregister-bijhouden-bij-handel-in-tweedehands-goederen/