waarom sluit een hotel als het 30 procent minder boekingen heeft,dan heeft het toch nog meer verlies?

De zoon van een vriendin doet elk jaar vakantiejob in een groot hotel in onze stad. Nu kreeg hij te horen dat het hotel de hele zomer zal sluiten omdat er dertig procent minder boekingen zijn dan vorig jaar. Dat vind ik nu toch wel heel drastisch, ten eerste is de lockdown hier nog niet zo lang opgeheven, ook de grenzen zijn nog niet zo lang open, dus er kunnen nu toch nog boekingen bijkomen? Temeer daar "vakantie in eigen land" sterk wordt aangemoedigd. En 30 procent is toch niet zo overdreven veel om "in te halen" met latere boekingen (die te verwachten zijn cfr hoger). Het hotel heeft ook een leuk terras waar ook mensen die hier wonen op kunnen zitten en een zwembad waar je mits betaling kan gaan zwemmen. Dus het is op alle vlakken wel erg als het niet zou open gaan....
Ik weet dat dit iets te maken zal hebben met kapitaal en aandeelhouders en personeel en zo, maar hoe zit dat precies? Als men helemaal sluit, heeft men toch niks van inkomsten?

3 jaar geleden
in: Economie
2K

Het beste antwoord

Bij een goed lopend bedrijf zijn er; vaste kosten, variabele kosten, inkomsten en winst.

De vaste kosten zijn de kosten die doorlopen, ook als het hotel is gesloten.
Zoals huur of hypotheek, rente op leningen, afschrijving

Variabele kosten zijn de kosten die er zijn om te kunnen produceren.
zoals loonkosten, elektriciteit, gas, water, schoonmaak

Als met een bezetting van 70% minder wordt verdiend dan dan de nodig, om vaste en variabele kosten (op 70% niveau) te dekken, dan kun je beter je verlies nemen.

Dat zijn dan de vaste kosten
Bij bedrijven wordt op de hoogste bezetting de meeste winst per eenheid gemaakt.
En die valt weg bij een geringer bezetting van het hotel.

Als een fabriek is ontworpen om 100.000 potten jam te te verkopen met 10% winst, dan leverende potten boven het aantal van 100.000 het bedrijf veel meer winst op.
Die potten worden gevuld tegen alleen de variabele kosten.
De vaste kosten zijn al opgebracht door de eerste 100.000 potten
Toegevoegd op 05 juli 2020 14:59: tekst
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Wat ook nog meespeet, is dat de variabele kosten door Corona oplopen, en/of dat de inkomsten toch achterblijven. Het terras en zwembad dat @liveisgreat noemt, kan bv waarschijnlijk minder gasten accepteren door de 1,5 meter-regel of vergelijkbare beperkingen.

Andere antwoorden (1)

Als je met slechts 70% van de inkomsten en alle personeelskosten MEER verlies maakt dan met 0% van de inkomsten en geen personeelskosten, dan kun je beter tijdelijk sluiten.
SimonV