Overheden hebben BILJOENEN schulden....waar komt dat geld vandaan, welke partijen heeft zoveel geld?

Ik kan er niet bij met mijn pet!

Dit geld kan niet bij pensioenfondsen vandaan komen (wat die bezitten is een schijntje vergeleken bij het schulden universum) en ook niet bij de gemiddelde particulier die moet werken voor zijn inkomen. Het kan ook niet bij overheden vandaan komen omdat die juist stikken in de schulden; nu al meer dan 250 biljoen en de bedrijven in de wereld hebben schulden te samen van een dikke 70 biljoen...de schulden van bedrijven en overheden gaan dus naar de 400 biljoen toe (1 biljoen is 1000 miljard!). Dat is dus 400.000 miljard !!

Waar komt dat geld vandaan, wie bezit er zoveel geld.

..mijn vraag is dus....schuld aan wie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Economie
1.9K
tinus1969
3 jaar geleden
Dat geld komt uiteindelijk van spaarders/banken, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen. Vooral verzekeraars hebben grote spaarpotten, die nodig is om toekomstige claims (zowel schade als levensverzekeringen) af te dekken.

Antwoorden (1)

Voor een deel kan dat binnen de begroting.

Daarna wordt er (toch) geleend op de obligatiemarkt.

In dit artikel https://www.volkskrant.nl/economie/waar-haalt-nederland-al-die-steunmiljarden-vandaan~b3cb1b2b/ van 18 maart 2020 kan je lezen:

"Hoe gaat dat lenen in zijn werk voor een overheid?

Het Agentschap van de Generale Thesaurie plaatst namens het ministerie van Financiën leningen op de obligatiemarkt. Hoogleraar economie Bas Jacobs van de Erasmus Universiteit Rotterdam: ‘Beleggers kopen die leningen. Dat kunnen banken zijn, maar ook verzekeraars, pensioenfondsen en soms ook particulieren die in fondsen beleggen.’

Vanwege zijn kredietwaardigheid en goede financiële positie – tenminste, tot voor de coronacrisis – wordt Nederland met open armen op de obligatiemarkt ontvangen. Jacobs: ‘De rentes voor overheden zijn voor alle looptijden negatief. Dus het kost een overheid niets om te lenen, sterker, ze krijgt geld toe. En er is geen enkele zorg over de kredietwaardigheid van Nederland.’ "

Voorlopig gaat het overigens om miljarden.

Hier https://nos.nl/op3/artikel/2333851-waar-komen-al-die-coronamiljarden-vandaan.html vind je (in een artikel van 14 mei 2020) een filmpje waarin wordt uitgelegd waar de miljarden vandaan komen.
Het filmpje is hier https://www.youtube.com/watch?v=tak4O9epgv8 op YouTube te zien.